Mokum Filmdistributie is een kleine filmdistributeur die zich richt op artistieke en dwarse films. Regelmatig betreft het debuutfilms, meer experimentele films en documentaires. Soms blijken dat toch aardige successen te zijn.
In 2015 bijvoorbeeld scoorde Tom Fassaert hoge ogen bij het IDFA met zijn persoonlijke documentaire A Family Affair.
Fassaert kreeg in 2016 uiteindelijk het Gouden Kalf voor beste lange documentaire. Op het IDFA van 2016 was Mokum Filmdistributie vertegenwoordigt met meerdere films, waaronder de openingsfilm Stranger in Paradise en De kinderen van Juf Kiet. Deze laatste film kreeg net als de documentaire De Matthäus Missie van Reinbert de Leeuw een Kristallen Film.
Dat betekent dat de film meer dan 10.000 bezoekers in de bioscoop heeft getrokken. Dat gebeurt kleinere Nederlandse speelfilms en documentaires zeker niet vaak, namelijk zo’n 10 keer per jaar.
Filmdistributie kan niet zonder website
Bij de promotie en informatie over nieuwe films zijn verschillende partijen betrokken. Naast het productiebedrijf is er vaak nog een PR-bureau voor de externe en publiekscampagne ingeschakeld. Maar ook de filmdistributeur heeft zijn eigen kanalen nodig om over de lancering en beschikbaarheid van de films te communiceren.
Ter vervanging van de verouderde website van Mokum Filmdistributie maakten we een nieuwe WordPress website met speciale aandacht voor de catalogus van inmiddels ruim 60 titels.
Voor contacten met filmtheaters, uitnodigingen en premières is de website gekoppeld aan een MailChimp-account. Naast de mailings verzorgen we ook de Facebook-pagina van de stichting.