Wil je gaan beginnen met bloggen voor je zakelijke website, dan is de vraag hoe je dat kan aanpakken? Dit is een eenvoudige FAQ. Dat is een Engelse afkorting voor: veelgestelde, verveelde vragen. Met deze 7 tips over bloggen kun je gelijk aan de slag.
Onder het artikel staat een cadeautje voor je klaar, de Blog Redactie Kalender. Een hulpmiddel om je posts mee te bedenken en te plannen.
Over waarom je zou kunnen gaan bloggen, schreef ik in mijn vorige bericht.
Maar eerst, de verveelde FAQ. Daar gaan we.
Waar moet het dan over gaan?
Ja, hallo. Jij bent toch onze nieuwe blogger en jij bent toch de expert in je vakgebied. Stel je belangstelling in je vak? Heb je er een mening over? Wat is daar eigenlijk gaande? Heb je wel eens een mooi project onder handen? Wat heb je daarvan geleerd?
Kun je vanuit je deskundigheid misschien zelf eens wat veelgestelde, verveelde vragen beantwoorden?
Nou dan.
Laat gewoon zien dat je er verstand van hebt.
- Blijf wel zoveel mogelijk bij één onderwerp. Wat je weglaat niet gelijk weggooien, maar bewaren voor een volgend artikel. Verwijzen naar dat bericht geeft opnieuw het signaal af dat je er kennelijk veel van weet.
- Begin met de belangrijkste mededeling: de kern van je artikel. Werk dat daarna uit.
Moet het erg lang worden?
Beetje lui zeker? Kort is misschien beter dan te lang. Maar als je echt wat te zeggen hebt dan kan lang evengoed. Relevantie is belangrijker. Soms kan het in 300 woorden, soms heb je er 1000 nodig.
Het beste advies is: neem de tijd en de aandacht van je lezer serieus, en verspil geen tijd. Maak je punt helder en kies woorden die precies zeggen wat je wilt. Schrap de bijvoeglijke rimram, wollige taal en overbodige (bij)woorden.
Moet ik het nou vaak doen?
Eh. Sorry. Dat hangt af van de tijd die je hebt en wat je wilt melden. Het maakt nogal verschil of je een eenpitter bent of er met een groep collega’s aan het blog werkt. Zorg dat er wat regelmaat in zit of komt. Als je het vaker doet, bouw je natuurlijk sneller routine op.
Vergeet je publiek ook niet: wat verwacht en wil je lezer? Dat moet je uitzoeken. En werken met een website waarmee je het moment van publicatie kunt plannen, is ook prettig. Dan kun je vooruit werken.
Stijl en spelling zijn toch echt niet meer belangrijk?
Wis en waarachtig wel! Aan je eigen stijl zal je moeten werken, vooral door het te doen. Daar zijn slecht recepten voor te geven. Woordkeuze heb je al veel beter in de hand. Hou je taalgebruik eenvoudig. Je bent iets aan het vertellen en wilt dat zoveel mogelijk mensen dat begrijpen. Niet te lange zinnen gebruiken en lastige begrippen duidelijk uitleggen.
Als je blog een kennisbank gaat worden, dan wil je niet tot in lengte van dagen met spelfouten blijven zitten. Zorg voor een taalgevoelige testlezer. Naast schrappen, hoort corrigeren er ook bij.
Moet ik nou jij of u zeggen op mijn website?
Prima, je wilt beleeft zijn? Dat is sowieso aan te raden, ook op internet. Die keuze voor een aanspreekvorm is best ingewikkeld. Gebruik je in de dagelijkse omgang meer jij of u? Gebruik je de tweede persoon formeel (u) in je communicatie en doe je het in levende lijve informeel (jij)? Andersom?
Verder kan het afhangen van wie je blog leest of dat de formele tweede persoon gebruikelijk is in bepaalde kringen (‘Dat het zeu heurt‘). Ik kan er slecht aan wennen om met u te worden aangesproken. Ik ben erg voor jij. Toen ik radiopresentator was voor een journalistiek programma, was u juist vaak beter. Dat schept afstand.
De trend op internet lijkt naar jij te verschuiven, mogelijk door het vele Engels om ons heen. In die taal speelt deze jij-of-u kwestie niet. Begrijp you?
Online wil je een bezoeker liever direct en persoonlijk aanspreken, want je wilt toch connectie maken. Je wilt vonkjes laten overspringen.
Overal en altijd u gebruiken, is wel makkelijker. Meer zeg ik niet.
Als ik ga bloggen moet ik dan ook persoonlijk worden?
Natuurlijk. Als je toch karakter hebt, laat het dan maar zien. Maar geen poëziealbum hè? De goede blogs zijn niet op die manier persoonlijk. Die zijn er voor communities, of voor marketing en communicatie, voor business. Dat die blogs niet succesvol zijn, kan wel met persoonlijkheid te maken hebben.
Van de blogger mag gevraagd worden dat hij met enig enthousiasme over zijn onderwerp schrijft. Voor de dorknoper die niet met hoofd én hart schrijft, is bloggen niks. Al heeft hij mogelijk best verstand van het onderwerp. Uit bloggers’ mond zou liefst wat persoonlijke bezieling moeten klinken.
Nou, nou. En wanneer moet ik het er dan op zetten?
Als er dagelijks veel gepubliceerd gaat worden op het blog verspreidt het dan over de dag. Gaat het om een paar berichten per week, dan is ’s ochtends een uitstekend moment. Dat kun je het bericht gedurende de dag nog promoten via social media.
Overigens is het goed voor de kwaliteit van je blogs om tussen het schrijven en publicatie nog een moment in te lassen voor een laatste check. Ook doen als je denkt dat het klaar is. Even een dagje lekker laten liggen en dan nog eens nauwgezet doorvlooien.
Download hier je gratis blogkalender
Ten slotte nog even dit. Zorg voor een call-to-action bij ieder bericht. Help je lezer tot het ondernemen van een actie of het geven van een reactie. Laat tips of aanvullingen hieronder achter in de reacties. (Is er ook één.)
Voor het bedenken en plannen van je blogberichten heb ik een simpel schema gemaakt (Excel-bestandje). Gebruik is geheel op eigen risico.
Veel succes met bloggen natuurlijk.