Als je bij de marketing van je bedrijf bent betrokken, zul je het wel eens gehoord hebben. Content is king. Goede inhoud van je website en andere communicatieve uitingen vergroten de aandacht voor je zaak.
Daar hoort dus ook bij dat je regelmatig teksten moet schrijven, die je doelgroep aanspreekt, verleidt en informeert. Vandaar dat ik hier wat tips en online hulpmiddelen bespreek.
Meermalen is het me opgevallen dat er voor het schrijven van teksten enige watervrees bestaat. Als het geen dagelijkse kost is, kan ik me dat wel voorstellen. Soms is het wel wat merkwaardig, want dan hoor je iemand met passie en verstand van zaken spreken over zijn bedrijf of product. Dan denk ik, schrijf dat nou ook eens op.
Komen we bij de volgende overwegingen:
1. Vertel je eigen verhaal
Dat je een dienst of product aanbiedt, kom ergens vandaan. Het is waarschijnlijk zo dat je daar goed in bent, of dat je een uitstekend product hebt waar je in gelooft. Maak dat dan ook duidelijk. Geloof in je eigen kracht en je eigen product. Benoem er alle voordelen van, verwerk dat in de tekst. Het is het begin van je verhaal dat anderen – klanten of ‘ambassadeurs’ – moet overtuigen met je in zee te gaan of het door te vertellen. Dat eigen verhaal kan natuurlijk ook een mooi voorbeeld zijn van wat je voor een klant hebt gedaan of betekend.
2. Probeer je eigen stem te vinden
Natuurlijk heb je nagedacht over waarom je iets aanbiedt. Je weet ook hoe de concurrentie dat doet. (Als je geen concurrentie hebt, heb je een ander probleem). Wees jezelf en vertel het in je eigen woorden. Napraten van anderen werkt uiteindelijk niet, dat wordt ongeloofwaardig. Ik heb ooit teksten van fotografen over hun eigen werk geredigeerd. Sommigen schoten dan in een tenenkrommend soort recensentenproza. Niet doen. Hou het dan maar gewoon feitelijk: hoe concreter hoe beter. Laat anderen je wel inspireren, dat kan je alleen maar helpen.
3. Durf persoonlijk te zijn
Zeker in de wereld van social media is het van belang en wordt het gewaardeerd dat je persoonlijk durft te zijn. Logo’s twitteren niet, dat doen mensen. Wees daarbij niet bang voor kritiek, misschien zou je dat soms zelfs moeten opzoeken. Ook kritiek en hoe je daar me omgaat, maakt meer mens van je. Fouten gemaakt, geef het toe, doe iets aardigs.
4. Verwerk de goede keywords in je teksten
Google Insights for Search of AdWords zijn goede hulpmiddelen om de keywords of sleutelwoorden op te sporen waarmee je gevonden wilt worden in zoekmachines. Om te controleren hoe het met je website en die keywords is gesteld, kun je bijvoorbeeld de Keyword Density Tool gebruiken.
5. Check je spelling en de leesbaarheid
Voor het controleren van de tekst kun je natuurlijk de spellingscontrole gebruiken van je tekstverwerker, maar die ziet niet alles. Als je het niet vertrouwt, laat het nog aan iemand anders lezen. Om te checken of je tekst een beetje loopt, helpt het om deze hardop voor te lezen. Hoor je vanzelf waar het niet lekker gaat of beter kan.
Lekker knippen en plakken
Bij het schrijven gebruik ik verschillende programma’s. Het ligt er aan waar ik aan werk, social media, tekst of blogs. Eerder schreef ik al over Click.to, waarmee je tekst of links met een klik eenvoudig kunt kopiëren naar een tekstbestand of naar social media accounts.
Voor Mac gebruikers is er ook het desktop programma ClipMenu, waarmee je meerdere teksten, fragmenten, links en afbeeldingen even op het prikbord kunt hangen met Option C (=Ctrl C met Windows). Waarna je het weer kunt plakken waar je het hebben wilt. Voor Windows-gebruikers zijn er ook vele mogelijkheden. Zoeken op ‘clipboard manager’ leidde mij al snel naar dit overzicht.
Voorkom ruis, vergroot de concentratie
Juist omdat je achter een computer zit, is afleiding snel gevonden. Snel toch nog even mail checken, even iets zoeken of een video bekijken. Vandaar dat het erg fijn is om niet door andere activiteiten in je scherm te worden afgeleid. WordPress heeft wat dat betreft een fantastische ‘volledig scherm’ functie toegevoegd.
Alle rimram van de online editor verdwijnt als je op deze functie klikt. Bij een nieuw bericht verschijnt dan de mededeling: “Gewoon schrijven!/Just write!”. Dat helpt je te focussen op je tekst.
Voor gebruikers van Dropbox, een mooie manier om online bestanden te bewaren, te delen en te synchroniseren op meerdere apparaten, ontdekte ik onlangs een vergelijkbare mogelijkheid. Kijk maar eens op Writebox en je vindt een heerlijk leeg scherm, waarin je direct kunt inloggen op je Dropbox account waar je tekst dan wordt opgeslagen (als platte tekst).
Don Seidenberg zegt
Bart,
Very nice post. My favorite from your list: Durf persoonlijk te zijn.
Don
Bart van Maanen zegt
Dank je wel, Don!