Als radiomaker en tekstschrijver hebben de podcasts van Rainmaker.FM hebben mijn aandacht. Zowel vanwege de inhoud ervan als voor het medium zelf.
Zeker, in Amerika gebeurt veel meer op dat gebied, maar wat maakt deze club nu zo fascinerend? In ieder geval dit: in het licht van contentmarketing is Rainmaker.FM een boeiende podcast business case.
Rainmaker.FM is een groeiend podcast netwerk, met momenteel 25 titels over online ondernemen en content marketing. Rainmaker.FM komt voort uit Copyblogger.com, de website die voormalig jurist Brian Clark in 2006 begon.
Doel van Copyblogger was en is om bloggers, content marketeers en bedrijven te helpen waardevolle informatie voor hun publiek te creëren. Met tips en inzichten die helpen betere content te maken en zodoende het bedrijf aan meer conversie of omzet te helpen. Dus geen corporate geneuzel, maar oprecht goede en behulpzame info.
Vorig jaar rolde de ene na de andere podcast van de band. Ook sloten zich andere marketing experts en digitale ondernemers met hun podcast bij het netwerk aan.
De podcasts gaan over alle thema’s op het gebied van digitaal ondernemen; over het gebruik, design en optimaliseren van websites, tekstschrijven, motivatie, over e-mail marketing, over conversie en over de psychologie van online interactie.
Een indrukwekkende lijst van bruikbare informatie, kortom, met tips en inspiratie om al die verschillende processen beter te begrijpen en te regisseren. Gratis toegankelijk via de Rainmaker.FM website en iTunes.
Het is allemaal onderdeel van de Audio First-strategie die Brian Clark begin 2014 aankondigde, want het is:
Media not marketing
Dit motto introduceerde Clark in een podcast die hij samen met copywriter Robert Bruce presenteerde: het maken van media is in zichzelf een marketingactie. De podcasts die zij eerder voor Copyblogger maakte, waren min of meer een vermakelijke bijzaak geweest. Dat zou gaan veranderen.
Een succesvolle ledenwebsite
Laat ik eerst iets meer vertellen over de geschiedenis van het bedrijf.
In de loop van enkele jaren bouwde Copyblogger de reputatie op ‘de bijbel voor contentmarketing’ te zijn. Tegelijk stimuleerde dat de verkoop van hun online trainingen, cursussen en e-boeken op dat gebied.
In 2013 groeide de Copyblogger mailinglijst met 400% na het introduceren van de ledenwebsite. Gratis content? Oké, dan wel even aanmelden!
In een podcast met redacteur Jerod Morris komt Clark tot de slotsom dat deze enorme stijging de kracht laat zien van de ‘logged in experience‘. Mensen wilden bij de club horen en toegang houden tot die waardevolle informatie.
Ook de omzet van het bedrijf steeg (en zit momenteel in ‘de reikwijdte van 8 cijfers’).
Van website naar platform
De website van Copyblogger – natuurlijk hét platform voor hun activiteiten – maakt gebruik van WordPress. Een van de redenen om het bedrijf StudioPress, dat een solide framework en thema’s voor WordPress ontwikkelde, over te nemen. Copyblogger Media werd de bedrijfsnaam.
Vanuit het idee dat die Copyblogger website het vliegwiel van het bedrijf is, werd er ook flink gedokterd en gesleuteld aan WordPress. Door de focus op het verzorgen van gratis content en betaalde content voor digitale ondernemers leidde dat tot de keuze een eigen platform te ontwikkelen.
Een op WordPress gebaseerd, naar eigen ervaringen ingericht platform, een op online marketeers en digitale producten toegesneden service. Je maakt er een website mee, vormgegeven door de thema’s van StudioPress, inclusief hun eigen hosting service (Synthesis), voor een maandelijks bedrag.
Dat is het Rainmaker Platform geworden, een naam die verwijst naar de invloedrijke positie die de regenmaker had binnen een stam. In Amerikaanse managementtaal is de ‘rainmaker’ ook de persoon die nieuwe handel weet binnen te halen.
Rainmaker.FM als podcast business case
In de New Rainmaker podcasts van begin 2014 legden Clark en Bruce uit waarom dat platform werd ontwikkeld en waarom media maken op zich al marketing is. Vandaar dat hij op de Audio First-methode uitkwam: begin met een podcast en laat het artikel volgen. Dat heeft – naast de voordelen die ik hier beschrijf – de volgende gunstige aspecten:
- Je maakt iets waar je publiek – hopelijk – naar toeleeft, naar toe kan laten leven (bv. wekelijks een nieuwe aflevering).
- Het is iets dat online gedeeld kan worden.
- Je betrekt er ook mensen bij die liever luisteren, en mensen die het willen lezen, want…
- Een podcast kun je transcriberen en hergebruiken in blogs, e-boeken en sociale media, wat weer positief uitwerkt op de SEO van en het verkeer naar je website.
Vrijwel het hele jaar – 2014 – gingen de wekelijkse podcasts over digitale marketing, storytelling, conversie, content strategie en over het nieuwe platform. Aan het einde van de aflevering werd de luisteraar steevast om een beoordeling op iTunes gevraagd, zodat de podcast daar beter te vinden zou zijn.
De ongeziene voorbereidingen
In maart 2015 kondigde Clark Rainmaker.FM aan: The Digital Marketing Podcast Network. In de maanden daarna werd de ene na de andere nieuwe podcast gelanceerd. Ze leken uit de hoge hoed te komen. Maar wat bleek? Gedurende 2014 was zo’n beetje de hele redactie van Copyblogger getraind in het maken van podcasts.
En er werden niet alleen verse shows geproduceerd. Relevante of geactualiseerde blogs worden ook als podcast gebracht. Repurposing content, het hergebruiken van bestaande inhoud, kan op die manier prima. Zeker gezien de enorme hoeveelheid aan materiaal dat de website al bevatte.
Brian Clark zelf begroette af en toe bijzondere gasten die hun verhaal kwamen doen, waaronder grootheden in de Amerikaanse online marketing wereld, zoals Darren Rowse (ProBlogger), Jay Baer (Convince & Convert), Pat Flynn (Smart Income Podcast) en Seth Godin (van zichzelf, want goeroe).
En zo is Rainmaker.FM dus een podcast business case geworden. Media not marketing.
Intussen is het bedrijf omgedoopt in Rainmaker Digital, waarvan Copyblogger, StudioPress, Synthesis onderdeel uitmaken en het Rainmaker Platform natuurlijk. In oktober 2015 werd daar het Digital Commerce Institute aan toegevoegd, volgens Clark ‘de onvermijdelijke volgende stap’.
Een instituut met een Digital Commerce Academy die samenwerkt met bedrijven die doen aan ‘practice what they teach’. Dat zijn – je raad het al – Copyblogger, StudioPress en het Rainmaker Platform.
Podcasten voor je bedrijf
Zo. Goed verhaal toch? Ga jij al een beetje uit je dakkapel?
Laten we niet vergeten dat ik alle obstakels en mislukkingen, die er natuurlijk altijd zijn, heb weggelaten. Terug naar de podcast.
Moet nu ieder bedrijf een podcast gaan maken? Krijgt de podcast in Nederland eindelijk de wind in de zeilen? Het zou kunnen. Persoonlijk juich ik dat toe, waarbij eigenbelang en liefde voor het medium gezamenlijk optrekken.
Het starten van een podcast lijkt misschien eenvoudig, maar uiteindelijk is er wel structuur, strategie, financiering en volharding nodig. Dat zijn wel weer voorwaarden waar ondernemers en bedrijven goed mee om kunnen gaan.
Bij Rainmaker.FM is er sprake van een bijna vanzelfsprekende opmaat naar dat podcast netwerk. De podcasts komen voort uit de kern van de Copyblogger activiteiten: content maken voor online trainingen, contentmarketing en digitaal ondernemen.
In die situatie zit niet ieder bedrijf. Wat ieder bedrijf wel heeft, zijn verhalen en kennis waar iets mee kan worden gedaan. Verder moet er de overtuiging zijn dat je publiek en je bedrijf er beter van worden.