Omdat de helft van het internetverkeer via mobiele apparaten gaat, was het al belangrijk om je website daarvoor geschikt te maken. Google geeft aan deze ontwikkeling nog een extra zetje door websites op deze kwaliteit zichtbaar te classificeren. In de zoekresultaten zal Google een melding geven of de website voor mobiel geschikt is. Is dat niet zo, dan heeft dat gevolgen voor de vindbaarheid van een website.
Mobile-friendly websites gaan de norm worden. In november lanceerde Google het ‘mobile-friendly’ label al in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Binnenkort zal de zoekmachine dat ook gaan vermelden in de resultatenlijst van zoekopdrachten op desktops en laptops. Deze melding staat dan in het begin van de korte beschrijving, ook wel snippet of SERP genoemd.
De classificatie of ranking van websites die responsive zijn, wordt al sinds eind 2013 hoger gewaardeerd door Google. Daardoor werden website eigenaren duidelijk aangemoedigd om met deze ontwikkeling rekening te houden.
Test je website op mobile friendly
Natuurlijk zijn er hulpmiddelen te vinden waarmee je kunt testen of je website al klaar is voor de schermen van mobiele apparaten. Sinds Google dit nieuws bekend maakte, heeft het bedrijf zelf hierover meerdere pagina’s met een directe test gepubliceerd. Daar vind je ook handleidingen en tips voor de meest gebruikte systemen, waaronder vanzelfsprekend WordPress.
- Bekijk de Google pagina’s over mobielvriendelijke websites
- Test website bij World Wide Web (W3.org)
- Test website met de Responsinator
- Gebruik de StudioPress responsive testpagina
Bij het waarderen van een mobile friendly website zal Google dus letten op de volgende eigenschappen:
- geen ongebruikelijke software voor mobiel, zoals Flash
- de tekst is leesbaar zonder in te zoomen
- de inhoud wordt geschaald naar grootte van het scherm
- de links kunnen makkelijk worden aangetikt op het scherm
Je zou kunnen zeggen dat door dit label Google je een schop onder je kont geeft als je website nog niet mobile friendly is. Maar ja, als er zoveel mobiele gebruikers zijn, is het natuurlijk van grote waarde als je hen tegemoet komt. Sterker nog, mobiele gebruikers verlaten een website sneller als er onleesbare pagina’s worden aangeboden.