Een podcast maken: waarom en hoe zou je dat kunnen doen? Ieder bedrijf met een website is een mediabedrijf. Voor hun marketing zetten bedrijven internet in om zich te laten zien, om klanten te werven of klanten te helpen. De podcast is intussen geen onderbelicht medium meer en het blijft een onderscheidend medium.
Dat een bedrijf een e-mail service heeft, is om met hun publiek in contact en op de radar te blijven. Dat is met een podcast niet anders. En je kunt er een nieuw publiek mee vinden, namelijk mensen die graag luisteren. Bijvoorbeeld tijdens het reizen of in de auto.
1001 verhalen
Een podcast maken vanuit je bedrijf moet een onderdeel van contentmarketing strategie zijn, waarmee je interessante verhalen wilt aanbieden aan je publiek. Want voor verhalen zijn mensen van nature ontvankelijk.
Om nieuwe klanten voor je te winnen, zodat ze je gaan vertrouwen en hun sympathie krijgt, zijn contactmomenten nodig. Uit onderzoek blijkt dat dat er minimaal zo’n 7 à 8 moeten zijn. Daar kan ook een podcast aan bijdragen.
Maar waarom niet beginnen bij bestaande klanten, die hebben mogelijk ook een goed verhaal over hun expertise. Of jullie hebben gedeelde ervaringen en dat kan voor beiden een goed gesprek en een leuke podcast opleveren.
Dat is dan gelijk een vorm van relatiemarketing.
Daarnaast kun je van gesprekken weer teksten maken, wat weer een nuttige bijdrage levert voor liefhebbers van lezen en voor de vindbaarheid in zoekmachines.
Maar ik loop vooruit op de zaken. Het is geen appeltje-eitje, een podcast produceren. Naast motivatie en enthousiasme is er uithoudingsvermogen voor nodig. Het is eerder een marathon dan een sprint.
Een podcast produceren in 5 stappen
Natuurlijk kun je dit proces verder onderverdelen, maar over deze 5 zaken zal je willen nadenken om je plan te trekken.
1. Bepaal je niche, intentie en format
Het begint dus met lullen én poetsen. Spreek met je team of met jezelf af wat het doel van de podcast moet zijn. Wie wil je bereiken? Wat wil je bereiken? Is het om jezelf als expert te positioneren (zelfpromotie) of om mensen iets te laten opsteken van de gesprekken (educatie)? Kortom, wat wordt de toonzetting van de uitzending?
Want vervolgens is het zaak om daar als een programmamaker over na te denken. Hoe ziet het format eruit? Is er een vaste lengte of kan dat variëren? Worden het het 1-op-1 interviews, meerdere gesprekken of items per aflevering? Is het misschien beter om de podcast te maken als een aantal series over een bepaald onderwerp?
Bij de keuze van een format hoort ook de keuze voor de frequentie waarop de podcasts gepubliceerd gaat worden: bv. wekelijks of maandelijks. En op welke platforms ga je publiceren: iTunes, Soundcloud, Stitcher, via je eigen website of via andere mediahosting service?
2. Boek je gasten
Als je weet wat je wilt gaan doen, je een schema voor ogen hebt, kun je gasten gaan uitnodigen. Doe dat persoonlijk (in persoon of per e-mail + telefoontje), beschouw ze echt als gasten, dus maak het hen makkelijk.
- Maak duidelijk wat je met het interview en het onderwerp voor ogen staat en vertel waar en wanneer de podcast gepubliceerd wordt.
- Geef hen een aantal data waarop het gesprek kan worden opgenomen.
- Bied ze een online formulier waar ze een aantal vragen kunnen beantwoorden over hun achtergrond, websites en links, hun werk en kijk op het onderwerp.
Dat formulier is prettig als je langer vooruit wilt plannen. Je kunt je dan weer even inlezen en verdiepen in je gast. Met Google Formulieren is dat bijvoorbeeld eenvoudig te realiseren.
3. Maak het interview
Over interviewen zijn bibliotheken volgeschreven. Maar waarschijnlijk heb je wel voorbeelden van interviewstijlen die bij je passen. Heb je nog nooit een interview gemaakt, probeer er dan een aantal te doen met vrienden of collega’s. Door het te doen, kun je al snel horen waar het nog niet lekker loopt.
Kun je gelijk wennen aan het jezelf terughoren. ;-)
Een aantal basistips:
- Voorbereiding is echt het halve werk. Probeer meer te weten te komen over onderwerp en gast dan nodig is voor het gesprek. Goed voor je zelfvertrouwen en kennis waar je op terug kunt vallen.
- Visualiseer het gesprek en bedenk bijvoorbeeld 20 vragen. Breng die vragen terug naar een aantal hoofdvragen. Zo geef je jezelf de ruimte om tijdens het gesprek te luisteren en door te vragen. Goed interviewen begint bij goed luisteren.
- Zorg voor een structuur in het interview en laat dat weten aan de luisteraars. Begin, midden, einde, als een inhoudsopgave. Zoals een leuke openingsvraag is ook een goede slotvraag van belang.
- Is een antwoord ingewikkeld of lastig te begrijpen, vat het dan samen en vraag om een bevestiging. Vaak volgt dan een betere uitleg.
Over hoe je het interview technisch gaat opnemen en monteren, kom ik later nog te spreken. Zelf gebruik ik momenteel een goede microfoon en een oude versie van ProTools LE voor de montage. Ik neem het liefst op locatie de gesprekken op, dat ben ik als voormalig radioverslaggever ook gewend.
4. Montage en afwerken van de podcast (postproductie)
Voor de afwerking van de podcast is het erg praktisch om een werkproces, een workflow, te bedenken en die – waar nodig – direct bij te schaven. Je hebt echt baat bij een vloeiend proces. Het zorgt voor een prettig ritme in je werkweek.
Het monteren van het interview, het inspreken van verbindende teksten, de audiovormgeving (jingles en dergelijke) en geluidsbewerking. Afhankelijk van de gewenste productiewaarde van je podcast zijn dat elementen van het proces die een plek moeten krijgen.
5. Publiceren van nieuwe podcasts
Als de aflevering van je podcast klaar is voor publicatie, wil je dat natuurlijk optimaal doen. Sociale media en de platforms die je gebruikt spelen daar een grote rol in. Om meer mensen zo goed mogelijk te bereiken, kun je aan de volgende acties denken:
- Een blog op je website met de mogelijkheid de podcast direct te luisteren en te downloaden. Daarnaast kun je denken aan een gehele of gedeeltelijke transcriptie van interviews.
- Waar je zeker aandacht aan moet geven, zijn de zogeheten show notes. Daarin geef je alle online informatie die bij deze podcast horen: websites, profielpagina’s van de gast(en), bronnen zoals besproken artikelen enzovoort.
- Maak voor de verspreiding op sociale media foto’s (tijdens de opname, selfies met gasten bv.), afbeeldingen, visuals en badges, niet alleen voor je eigen kanalen maar ook voor die van je gast(en). Ook zij zullen dat materiaal willen gebruiken om hun optreden in jouw show te melden. Stuur het ze op met een bedankje en een aanmoediging de aflevering te promoten.
Bij laatstgenoemd punt kun je natuurlijk helemaal los gaan. Ik ken Amerikaanse voorbeelden die bijvoorbeeld nog videotrailers maken van het interview. En je kunt typerende of sterke uitspraken gebruiken voor Twitter, Facebook of Instagram, in combinatie met de eerder genoemde visuele uitingen.
Een podcast produceren voor je bedrijf is dus zeker geen appeltje-eitje. Maar als de productie eenmaal op gang komt en zodra je dat ritme te pakken hebt, komen er ook vaak weer nieuwe ideeën op. Dan zul je merken dat je best wat te melden hebt op en dat doet een leuke, toegankelijke en onderscheidende manier.
Wil je meer weten – technisch en inhoudelijk – over het maken van een podcast? Ga naar Studio Klankplank, onze toegewijde podcast dienst.