• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Het Beeldbedrijf

maakt verhaal met online media

  • Home
  • Het verhaal
  • Maken
    • Websites
      • Hosting
    • Podcasts maken
    • E-mail marketing
  • Blog
  • Over
    • Project starten
  • Contact

De afdeling podcasts is verhuisd

· Media & marketing, Podcasten ·

Met Het Beeldbedrijf heb ik altijd de productie van podcasts aangeboden. Daar is mondjesmaat gebruik van gemaakt en eerder in de vorm van advies dan van daadwerkelijke productie. En dat is jammer. En daar hoop ik nu wat aan te gaan doen met Klankplank.

De pagina of blogs over podcasten zijn niet verwijderd van deze website. Maar die info is grotendeels meegenomen naar de nieuwe website, want uit onderzoek en ervaring weten we dat toegewijde website beter worden gevonden.

Kortom, de afdeling podcasts is verhuisd.

De naam Klankplank is gekozen vanwege de activiteiten en het binnenrijm, wat het feit dat het om geluid draait verdubbeld. Klankplank ziet het als zijn taak om zowel podcast producties op te zetten en te maken, maar ook om daar adviezen over uit te brengen.

We willen dus wel klankbord zijn, maar dat is als bedrijfsnaam weer veel te saai, te veel rapportentaal. We hebben liever een Klankplank voor ons hoofd, daar ziet muziek in.

Netwerk activeren

De afgelopen maanden ben ik dus mijn netwerk gaan activeren, zowel om te horen hoe het hen vergaat als om samenwerkingen te organiseren en voor te bereiden. Zo ontstaat je eigen afdeling podcasts.

Opvallend is hoe betrokken en enthousiast die mensen zijn over podcasts maken en luisteren. Het is een soort opwinding die sommigen ook vergelijken met de opkomst van het bloggen. Hoewel podcasten technisch nog steeds wel drempels heeft, is het veel eenvoudiger geworden om je eigen radioshow te maken.

Net als bloggen helpt podcasten de democratisering van media. ‘Begin je eigen omroep’ riep ik toen ik als zelfstandige startte en dat is nu steeds meer de praktijk. Dat de kwaliteit wisselend is, hoort bij dat proces. En daar kan ik met mijn geliefd netwerk dan hopelijk weer wat betekenen.

Waarom podcasten

Op de website van Klankplank kom je natuurlijk meer te weten over waarom podcasten voor je organisatie interessant kan zijn. Natuurlijk zijn er mensen die het als een soort directe reclame voorstellen, maar dat is de kracht van het medium niet.

Nu wil ik hier niet alle argumenten gaan herhalen, die ik daar aardig bij elkaar heb geharkt. Maar het feit dat mensen het leuk en interessant vinden, en er inspiratie uit putten, moedigt ook mij aan.

Onderzoek en data

Uit: Nederlandse podcastluisteraars - van Audiobehang tot Zuurstoftank

In de VS is de groei en ontwikkeling van podcasting vanaf 2003 gewoon doorgegaan. In 2017 was podcasts luisteren in 50% van de huishoudens een normale zaak.

Erg veel onderzoek naar podcasts in Nederland is niet voorhanden. Onlangs brachten Amanda Brouwers (RUG) en Bob den Hartog (platform Dag en Nacht Media) daar verandering in. In Nederlandse podcastluisteraars – van Audiobehang tot Zuurstoftank worden luistergedrag, voorkeuren voor thema’s, verdienmodellen en de relatie tot de makers geschetst.

Meer dan duizend podcastluisteraars vulden hun enquete in. Maar ook zij halen onderzoek van Reuters aan, waaruit naar voren komt dat zo’n 18% van de Nederlanders regelmatig naar een podcast luistert. Dat is zo’n beetje het laagste percentage (!) in heel Europa.

Er is nog een wereld te winnen.

Bezoek de website van Klankplank
Linkedin Pocket Twitter Facebook WhatsApp Email

Categorie: Media & marketing, Podcasten

Vorig bericht: « Publiceren op LinkedIn kan ook zo
Volgend bericht: De WordPress blokeditor: een tussenstand »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bart van Maanen zegt

    1 augustus 2019 op 13:14

    Na een update van deze blog werd ik gewezen op een domme spelfout. Het is verhuisd met een ‘d’. Waar mogelijk is dat verbeterd, maar de URL was al verspreid. Laat ik even zo.

Primaire Sidebar

Praktisch en slim met online afbeeldingen omgaan? Download het e-boek Beter Beeld.
  • We hebben je toestemming nodig om je gegevens te verwerken. Meer hierover
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onderwerpen

  • Media & marketing
  • Online tips
  • Podcasten
  • Social media
  • Werk
  • WordPress
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
StudioPress
B-Zine archief

E-boek Beter Beeld

Gratis gids over hoe je beter met online afbeeldingen kunt omgaan. Verbetert je zoekresultaten,
zorgt voor een snellere website en tevreden bezoekers.

Privacy & cookies

Footer

Even kennismaken?

Voor een oriënterend gesprek. Stuur een e-mail of bel met Bart van Maanen via 06 - 1202 2323.

Maak contact »

Jouw project

Weet je al wat jouw project nodig heeft? Dan horen we graag wat je voor ogen staat.

Vertel ons meer »

Over ons

De communicatie van bedrijven met hun publiek verversen, opfrissen en verbeteren. Hoe dat?

Lees meer »

Sociale media

  • Email
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

© 2019 · Het Beeldbedrijf · Privacy · Contact