Met Het Beeldbedrijf heb ik altijd de productie van podcasts aangeboden. Daar is mondjesmaat gebruik van gemaakt en eerder in de vorm van advies dan van daadwerkelijke productie. En dat is jammer. En daar hoop ik nu wat aan te gaan doen met Klankplank.
De pagina of blogs over podcasten zijn niet verwijderd van deze website. Maar die info is grotendeels meegenomen naar de nieuwe website, want uit onderzoek en ervaring weten we dat toegewijde website beter worden gevonden.
Kortom, de afdeling podcasts is verhuisd.
De naam Klankplank is gekozen vanwege de activiteiten en het binnenrijm, wat het feit dat het om geluid draait verdubbeld. Klankplank ziet het als zijn taak om zowel podcast producties op te zetten en te maken, maar ook om daar adviezen over uit te brengen.
We willen dus wel klankbord zijn, maar dat is als bedrijfsnaam weer veel te saai, te veel rapportentaal. We hebben liever een Klankplank voor ons hoofd, daar ziet muziek in.
Netwerk activeren
De afgelopen maanden ben ik dus mijn netwerk gaan activeren, zowel om te horen hoe het hen vergaat als om samenwerkingen te organiseren en voor te bereiden. Zo ontstaat je eigen afdeling podcasts.
Opvallend is hoe betrokken en enthousiast die mensen zijn over podcasts maken en luisteren. Het is een soort opwinding die sommigen ook vergelijken met de opkomst van het bloggen. Hoewel podcasten technisch nog steeds wel drempels heeft, is het veel eenvoudiger geworden om je eigen radioshow te maken.
Net als bloggen helpt podcasten de democratisering van media. ‘Begin je eigen omroep’ riep ik toen ik als zelfstandige startte en dat is nu steeds meer de praktijk. Dat de kwaliteit wisselend is, hoort bij dat proces. En daar kan ik met mijn geliefd netwerk dan hopelijk weer wat betekenen.
Waarom podcasten
Op de website van Klankplank kom je natuurlijk meer te weten over waarom podcasten voor je organisatie interessant kan zijn. Natuurlijk zijn er mensen die het als een soort directe reclame voorstellen, maar dat is de kracht van het medium niet.
Nu wil ik hier niet alle argumenten gaan herhalen, die ik daar aardig bij elkaar heb geharkt. Maar het feit dat mensen het leuk en interessant vinden, en er inspiratie uit putten, moedigt ook mij aan.
Onderzoek en data
In de VS is de groei en ontwikkeling van podcasting vanaf 2003 gewoon doorgegaan. In 2017 was podcasts luisteren in 50% van de huishoudens een normale zaak.
Erg veel onderzoek naar podcasts in Nederland is niet voorhanden. Onlangs brachten Amanda Brouwers (RUG) en Bob den Hartog (platform Dag en Nacht Media) daar verandering in. In Nederlandse podcastluisteraars – van Audiobehang tot Zuurstoftank worden luistergedrag, voorkeuren voor thema’s, verdienmodellen en de relatie tot de makers geschetst.
Meer dan duizend podcastluisteraars vulden hun enquete in. Maar ook zij halen onderzoek van Reuters aan, waaruit naar voren komt dat zo’n 18% van de Nederlanders regelmatig naar een podcast luistert. Dat is zo’n beetje het laagste percentage (!) in heel Europa.
Er is nog een wereld te winnen.