• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Het Beeldbedrijf

maakt verhaal met online media

  • Home
  • Websites
  • Webredactie
    • E-mail marketing
  • Podcasts
  • Projecten
  • Blog
  • Over
    • Aanbevolen
    • Downloads
  • Contact

Het gebruik van LinkedIn is veranderd

Bart van Maanen - 15 juni 2025

Wanneer ik precies een profiel op LinkedIn heb aangemaakt, weet ik niet meer. Het platform, actief vanaf mei 2003, heeft intussen in 200 landen 1 miljard geregistreerde leden. Wat betreft toon en inhoud zijn de bijdragen van gebruikers de laatste jaren veranderd.

Toen ik in 2007 als zzp’er en freelancer opstartte, heb ik me jarenlang op vrijwel alle sociale media begeven: Facebook, Twitter, Google+, YouTube, Vimeo, diverse fora, blogs en netwerk websites voor ondernemers. LinkedIn zal er in dat jaar zeker hebben bijgezeten.

Mensen die minder happig op social media waren, vonden LinkedIn vaak wel een prettige online omgeving, omdat het zakelijk en concreet was. Je bent daar voor contacten en business.

Dat is op zich nog zo, maar toch is er wel iets veranderd de afgelopen jaren. Niet zozeer het design of de functionaliteit, dat is aangepast en meegegroeid met de technologie en de eisen van de tijd. De verandering zit in het gebruik.

Verhaal met moraal

De afgelopen jaren is de wijze waarop mensen zich presenteren ingrijpend veranderd. Dat gaat zowel over inhoud als toon. Nog steeds profileren mensen zich als onderdeel van een sector met de vakkennis die daar bij hoort.

De verschillen komen inhoudelijk naar voren doordat ook de ethiek van je bedrijf of onderneming meer van belang wordt geacht. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, met oog voor duurzaamheid en duurzame ketens werken (B Corp als keurmerk), en met gevoel voor mens, klimaat en natuur. Steeds meer zijn ook politici en bestuurders, NGO’s en activisten zich gaan roeren op het platform.

Nu de gevolgen van het doorgeslagen kapitalisme en neoliberaal beleid op al die terreinen van invloed blijken te zijn, bepaald politiek en activisme mee de toon op LinkedIn. Zou het te maken hebben met een soort sociale-mediamoeheid of -weerzin die is ontstaan door de discussie over BigTech en hun negatieve invloed?

In ieder geval blijkt uit bijdragen op LinkedIn, ook de mijne, dat het soms veel minder zakelijk is. Dat maakt bijdragen en discussies wel interessanter, maar dus ook veel persoonlijker en politieker.

Over Bart van Maanen

Als WordPress-specialist, copywriter en podcast producer (via Studio Klankplank) maak ik graag aantrekkelijke en relevante verhalen voor klanten en klanten van klanten. Vind me op LinkedIn of stuur me een mailtje.

Af en toe

Een verrassende en onregelmatige e-mail met tips, trucs en nieuwtjes.


  • LinkedIn
  • Bluesky
  • Mail
  • Mastodon

© 2008–2025 • Het Beeldbedrijf • Privacy • Contact

  • Media & marketing
  • Podcasten
  • Online tips
  • Projecten
Toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}