Ondernemers die niets doen met social media missen gewoon kansen. Dat vertelde ik afgelopen maandag aan de 10 deelnemers van mijn workshop. In de Pop-up LaptopLounge kunnen iedere maandag ondernemers en freelancers werken op een mooie plek in Amsterdam-Oost: in de pastorie van de Hofkerk. Het was erg leuk om dit initiatief met mijn social media evangelie te mogen openen.
Na een rondje langs de deelnemers bleek al snel dat deze groep mensen op verschillende niveaus en intensiteit werken met social media. Het werd zodoende een interactieve en praktische sessie.
![De workshop in de LaptopLounge in de Hofkerk](https://beeldbedrijf.nl/wordpress/wp-content/uploads/2014/04/workshop-laptop-lounge-hofkerk-700x466.jpg)
Waarom zou je social media gebruiken?
De beste manier om je online te laten zien, is door zelf media te maken. Dat kunnen blogs, artikelen, foto’s, video’s of podcasts zijn. Maar social media zijn onmisbaar om dat verder onder de aandacht te brengen.
Om je bedrijf te kunnen voeren, heb je klanten nodig. Klanten zijn ook maar gewoon mensen. En de cijfers over mensen die actief zijn op social media zijn redelijk bedwelmend. Het zijn er veel, heel veel, op verschillende platformen, op verschillende manieren.
Sociale media kun je zien als de spreekwoordelijke koffieautomaat, waar je met anderen de laatste roddels en nieuwtjes bespreekt. Als jij een goed verhaal (blog, artikel, discussie, foto enz.) hebt, kan dat makkelijk worden doorverteld.
Social media zijn een manier om met mensen in contact te komen en te blijven.
Omdat er zoveel mensen en bedrijven online actief zijn, kun je via social media ook bekijken welke problemen er zijn of welke wensen er leven. Als je een winkel hebt in cadeauartikelen kan het slim zijn om in aanloop naar kerstmis op Twitter te zoeken naar kerstpakket. Dan vind je mogelijk mensen die worstelen met deze vraag.
Vergeet bij online onderzoek de zoekmachines van Twitter, Facebook of Google+ zelf niet. Die kunnen je altijd weer iets leren over sentimenten en vragen die er zijn.
Social media kun je dus inzetten als marktonderzoek.
Om online gevonden te worden, zijn social media steeds belangrijker geworden. Vrijwel iedereen die internet gebruikt, zoekt informatie via zoekmachines. En… jawel, Google rules! Vorig jaar heeft Google verschillende updates doorgevoerd en met de laatste grote aanpassing van het zoekalgoritme – Hummingbird – worden social media uitingen ernstig meegerekend in de zoekresultaten.
Door social media te gebruiken wordt jij en je bedrijf dus beter gevonden.
Zakelijk gezien zou je uit moeten gaan van je eigen expertise en kracht. Daar wil je de boer mee op. Dat is wat jij kan betekenen voor anderen. Social media zijn sociaal, dus blijf dat zelf ook. Mensen twitteren, logo’s niet. Dat ligt misschien voor de hand, maar alleen maar jouw verkoopboodschap de wereld insturen, is niet zo effectief. Eerder het tegenovergestelde.
Vraag je dus af wat anderen aan jouw berichten hebben. Probeer mensen te helpen met hun vragen. En prijs de leuke reacties, leer van de kritiek en de commentaren.
Social media etiquette
Sommige marketingexperts hanteren overigens wel een model om tot een goede verhouding tussen promotionele en informatieve berichten te komen. Voor Twitter heb ik 1 op 10 voorbij zien komen.
Onlangs hoorde ik iemand pleiten voor de 50/30/20-regel voor alle social media updates. Achtereenvolgens: 50% onderwerpen in de breedte van jouw vakgebied en niet commercieel, 30% persoonlijke berichten en 20% promotioneel of commercieel.
Harde wetenschap is dat natuurlijk niet.
Deze opdeling is op zichzelf wel nuttig. Door vakmatige updates laat je je kennen als een expert, de persoonlijke maken je menselijk en de promotionele geven je zowel vakmatig als meer commercieel een gezicht.