Bij het schrijven voor je website is het nodig rekening te houden met zoekmachines. De manier waarop je dat doet kan echter verschillen. Veel online content wordt gemaakt door eerst uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen. Op die manier schrijven voor zoekmachines voelt niet voor iedereen erg natuurlijk aan.
Mijn suggestie is eerst enthousiast je verhaal te schrijven en ruimhartig je kennis te delen. Daarna kun je alsnog met die zoekwoorden aan de slag. Optimalisatie (SEO) van webpagina’s gaat niet alleen over die zoekwoorden, ook over zoektermen, plaats en context. Hoe kun je dat schrijven voor zoekmachines ook leuker en natuurlijker maken?
Om te lezen van papier of anderszins gedrukt, is het duidelijk: de lezer moet het in handen hebben om het te kunnen lezen. Op internet moeten lezers het eerst kunnen vinden.
Daarvoor zijn de zoekmachines dus onmisbaar, met andere woorden: Google. Deze zoekmachine heeft zich ten doel gesteld de gebruikers de beste resultaten te leveren voor hun zoekopdrachten. Daar schuilt een enorm en (gepatenteerd) wiskundig verhaal achter, dat ook mijn pet te boven gaat.
De uitdaging van schrijven voor het web
Zoekwoorden zijn bepaald geen literatuur, ze zijn puur functioneel. Het zijn tegelijk de woorden waarmee je een vloeiend en boeiend verhaal wilt maken. Bovendien streef ik er naar om een artikel kwalitatief goed en langer houdbaar te maken. En dan leest de online lezer ook nog anders dan op papier.
Ziedaar de uitdaging van schrijven voor zoekmachines en schrijven voor het web.
Het is dus ook zaak die lezer, die gebruiker, zo goed mogelijk te leren kennen en in eerste instantie functioneel aan te spreken. Dat zoekwoorden onderzoek – of keyword research – kan daarbij zeker helpen.
De kans dat er daardoor zoekwoorden hinderlijk vaak of onnatuurlijk in de tekst terugkeren, is best groot. Schrijven voor zoekmachines gebeurt vaak alleen om Google te interesseren. Het kan best nog werken ook, maar vraag je wel af of je jouw bezoekers daarmee een plezier doet.
Ken jij je ideale klant?
Een andere manier – misschien wel de beste – is je eigen doelgroep of niche goed te beschrijven en te (leren) kennen, en liefst nog je ideale klant. Dan spreek je eigenlijk direct de taal van de mensen die je wilt interesseren en die jou zoeken. En waarschijnlijk ben je dan ook al aardig op weg om te schrijven voor zoekmachines.
Als je daar geen vastomlijnd idee over hebt, werkt het ook om je gezonde verstand te gebruiken en je een beeld van die ideale klant in te prenten. Dat is uiteindelijk je beste vriend.
- Hoe gaat hij je vinden (zoekwoorden), waarmee kun je hem – persoonlijk – helpen (je verhaal, je kennis)? Voor de focus tijdens het schrijven is het sowieso goed om iemand voor ogen te hebben.
- Probeer te zorgen dat er vonkjes van interesse overslaan (‘Daar wil ik meer van weten’ – Actie: inschrijven nieuwsbrief), speel in op gemakzucht (‘Deze dienst laat ik lekker doen’ – Actie: contact opnemen) en hebberigheid (‘Dat wil ik hebben’ – Actie: bestellen).
Die vonkjes laten overspringen en daarmee aansporen tot actie, noemen sommige mensen conversie. Dat is zeker voor webwinkels belangrijk, maar hou er voor berichten met kennisoverdracht, met relevante informatie, ook rekening mee. Je wilt toch dat mensen je benaderen voor een opdracht.
Waarom online tekst werkt
Wij zien een pagina op internet eerst als een beeld. Google ziet het als een verzameling cijfers en tekens, ook die mooie foto’s van je. Vandaar dat het alfabet makkelijk herkend en geïnterpreteerd kan worden. Daarom werkt online tekst dus goed voor je vindbaarheid.
Optimalisatie van websites, search engine optimization (SEO) is een vak apart geworden. Daarom houd ik me vooral bezig met de zogeheten organische zoekresultaten, dus proberen te zorgen dat je website gevonden wordt zonder te adverteren. Google werkt daar – anders dan Facebook tegenwoordig – gelukkig nog aan mee, ondanks dat ze geld verdienen met die advertenties.
Op het blog van het Amerikaanse bedrijf MOZ, dat software voor optimalisatie maakt, staat een nuttig, maar nogal technisch artikel over het verbeteren van je webpagina’s en teksten.
Help Google en Google helpt jou
Zelfs voor deze specialisten is het soms gissen, want het algoritme van Google blijft een zwarte doos met een zwaar deksel. Dat algoritme is het laatste jaar nogal eens aangepast. Zeker is dat door te schrijven voor zoekmachines, Google jouw website gaat helpen. Ik vat een aantal inzichten even samen in gewoon Nederlands, zodat jij er hopelijk ook wat aan hebt.
1. Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de titel en de URL van je pagina, maar ook een paar keer in de lopende tekst en de alt tekst (ook alt attribute) van je afbeeldingen. Dat laatste is de alternatieve maar leesbare tekst die wat over de foto zegt. Dit is een standaard optimalisatie die gewoon nodig is.
2. Gebruik synoniemen en natuurlijke varianten van zoekwoorden. Als je pagina over recepten voor taarten gaat, denk dan ook aan de woorden taart bakken, appeltaart, gebak, taartvork, taartschep of hartige taart. Als je een woord bij Google intikt, zie je al dat er suggesties gedaan worden.
Synoniemen spelen volgens MOZ in 70% van de zoekopdrachten een rol. Dat geeft je ook meer armslag en ruimte om te variëren, ook bij het schrijven voor zoekmachines. Het maakt je tekst levendiger.
3. Het gedeelte van de pagina waar de tekst staat, wordt ook gewogen in de resultaten. Webpagina’s hebben een kop- (header), romp (body), zijbalk- en een voettekst-gedeelte. Zoekwoorden en tekst in het belangrijkste gedeelte van de pagina, de romp, wegen het zwaarst mee.
In HTML5 worden zogenaamde semantische tags gebruikt, zoals <article> ( is de broodtekst van je pagina of blog) of <nav> (navigatiemenu), waardoor zoekmachines beter zien om welk gedeelte van de pagina het gaat.
De semantische (zeg maar, taalkundige) structuur kan nog worden verbeterd door gebruik te maken van extra toegevoegde code. Hierdoor weten zoekmachines zeker wat waar op de pagina staat, bijvoorbeeld door ‘itemtype’ en ‘itemprop’ te specificeren. Die behulpzame code (van Schema.org) is toegevoegd aan deze website.
4. Afstand van woorden en begripsrelaties worden eveneens gewaardeerd. Voor titels en tussenkoppen maakt de afstand in de tekst niet uit, maar voor bepaalde woorden wel. Bijvoorbeeld: ‘Voor het opdienen van de appeltaart zijn gebakschoteltjes en een taartschep nodig’. Taart, gebakschoteltjes en taartschep hebben namelijk een logisch verband.
Bij de door Google geliefde lijstjes, de bullet lists, worden de afzonderlijke punten opgevat als relevant voor de gebruiker, als overzichtelijk gebrachte informatie die bij elkaar hoort. Daarom zou je dit bij het schrijven voor zoekmachines echt mee moeten nemen.
5. Zoekmachines indexeren ook hele termen en voorspellen het voorkomen van gerelateerde woorden. Het eerste zie je bijvoorbeeld bij bekende citaten: tik ‘alles van’ in en ‘alles van waarde is weerloos’ (van dichter Lucebert) duikt op. In een tekst over Nederlandse komieken geven namen als Theo Maassen en André van Duin, woorden als cabaretiers en comedy een sterke en daarmee relevante context aan.
Schrijven voor zoekmachines met gezond verstand
Natuurlijk valt er veel meer te zeggen over optimalisatie van je website en schrijven voor zoekmachines. Wat deze bijdrage hopelijk ook duidelijk maakt, is dat je gewoon je gezonde verstand kunt gebruiken.
- Welke (zoek)vragen zullen mijn ideale klanten hebben?
- Met welke zoekwoorden gaan die mensen naar mijn product of service op zoek?
- Gebruik die woorden in titel, URL, afbeeldingstekst (alt tekst) en tussenkoppen.
- Het is nuttig om ook synoniemen, natuurlijke varianten, woorden in de context van het onderwerp of bekende, relevante citaten in de tekst te verwerken.
- Dat laatste kun je dus ook doen nadat je eerste versie klaar is.
Je kunt het hele artikel bij MOZ lezen. Wil je meer over HTML5 weten dan is W3Schools een goed adres. Daar kun je ook dingen proberen. Wil je aan de slag met schrijven voor zoekmachines, zoekwoorden en -termen dan is Google Trends een prima startpunt.
Foto (boven): Kenny Louie