Voor freelancers en bedrijven is publiceren op LinkedIn nuttig om mensen te bereiken. Als je blogs of artikelen ook via je website verspreid, ligt dubbel werk op de loer. Dat wil je waarschijnlijk niet.
LinkedIn is het beste platform voor leadgeneratie, het vinden van potentiële klanten, voor je bedrijf. Je kunt updates delen met je netwerk en sinds 2014 biedt het platform je de gelegenheid om artikelen te publiceren.
Zeker als je in B2B markt actief bent is dat dus zinvol.
Vandaar dat ik ben gaan zoeken in het grote WordPress plugin magazijn. En jawel, er worden daar een aantal interessante programma’s aangeboden. Dit bericht is dus gelijk een test voor WP LinkedIn Auto Publish, hoewel er meer mogelijkheden zijn.
Laten we eerst eens kijken hoe het nu gaat.
LinkedIn heeft design veranderd
De vormgeving van LinkedIn is onlangs weer aardig op de schop gegaan. De toegang naar het plaatsen van een artikel is inmiddels snel gevonden. Dat was namelijk een nogal onzichtbaar pennetje. Op de Home-pagina met de nieuwsfeed van je netwerk staat de publicatiebox nu prominent bovenaan met de tekst: Artikel schrijven.
Op je eigen profielpagina vind je blogfunctie terug bij het onderdeel Artikelen en activiteit. Via de link Alle artikelen weergeven en Uw concepten kun je ook bij de publicatietool komen. Een beetje een omweg, maar de editor van het LinkedIn Publicaties is wel weer prettig overzichtelijk.
Je tekst kun je vervolgens daar inkloppen, of ergens anders uit kopiëren en plakken (platte tekst graag) en dan publiceren op LinkedIn. Geen probleem.
Voorkom dubbel werk
Maar wat nu als je het artikel vanaf je blog op LinkedIn wilt plaatsen? Dan is zo’n plugin als LinkedIn Auto Publish erg handig. Vooral door de volgende instellingen:
- publiceer direct of uitgesteld naar je LinkedIn artikelen
- selecteer waar je het artikel plaatst: eigen profiel of bedrijfspagina
- selecteer een categorie van je eigen blog (optioneel)
- plaats de tekst mét afbeelding (de Uitgelichte afbeelding in WordPress)
- bepaal de tekst voor de LinkedIn-update met simpele shortcodes
Een belangrijk ander voordeel is er ook: je genereert er meer verkeer naar je website mee. En daar vinden bezoekers meer leuke of relevante info, diensten of producten. Toch?
Door je artikelen gespreid te publiceren, krijgen ze meer bereik en aandacht. In de berichtenlijst van je website zie je of het artikel al gedeeld is op LinkedIn en wanneer.
In de WordPress (Classic) Editor zie je rechts een module waar je de deelstatus kunt zien.
Hoewel ik niet alle autopublish plugins voor LinkedIn getest heb, zag ik dat ze vrijwel hetzelfde (zouden) moeten kunnen.
Over het effect van publiceren op LinkedIn is natuurlijk veel meer te zeggen. Daar gaat deze blog niet over. Maar als je zoekt op de titel van dit bericht of op ‘bloggen op LinkedIn’, kom je verschillende artikelen tegen zoals deze (van Emerce uit 2017).
De aangehaalde Amerikaanse data laten zien dat het waardevol is om via LinkedIn te publiceren. Ook gaat het stuk in op welke zaken je moet letten, zoals lengte (>1.000 woorden), type artikel (praktisch, onderzoek, sector- of niche nieuws) en toon (praktisch, professioneel en persoonlijk).