• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Het Beeldbedrijf

maakt verhaal met online media

  • Home
  • Websites
  • Webredactie
    • E-mail marketing
  • Podcasts
  • Projecten
  • Blog
  • Over
    • Aanbevolen
    • Downloads
  • Contact

Privacy en data blijven een zorg

Bart van Maanen - 30 maart 2020

Hoewel de coronacrisis ons de komende tijd in de greep zal houden, moeten we het zicht op de wereld daarna niet vergeten. Dat realiseerde ik me toen ik dit artikel van Yuval Noah Harari las. Daar hebben online technologie, privacy en data rechtstreeks mee te maken

De Israëlische schrijver van bestsellers als Sapiens, Homo deus en 21 lessen voor de 21e eeuw schreef een artikel over zijn ideeën over de wereld na deze mondiale crisis. Onder de titel The world after coronavirus verscheen het stuk 20 maart in de Financial Times.

Harari maakt zich zorgen over de maatregelen die nu (kunnen) worden genomen om de pandemie te bestrijden. Zoals het monitoren van mobiele telefoons om de bewegingen van mensen in kaart te brengen. Zelfs als dat helpt, wanneer wordt zo’n actie dan weer terug gedraaid? De surveillancestaat ligt op de loer.

In China zou dat zelfs gaan om 1,6 miljard telefoons, suggereerde Maaike Okano-Heijmans (onderzoeker bij Instituut Clingendael) in een opiniestuk (30-03-2020) in de Volkskrant. En verplicht, dagelijks je medische status doorgeven.

Beslissingen die normaal jaren van discussie kunnen vergen, worden in een mum van tijd genomen. Onvolwassen en zelfs gevaarlijke technologieën worden onder druk ingezet, omdat de risico’s van nietsdoen groter zijn.

Yuval Noah Harari

Tech om tech te bestrijden

Om die technologie enigszins te controleren, is er ook weer technologie bedacht. Het is een rare wedloop, die van privacy en data. Techniek die bedoeld is om ons leven te helpen en te verbeteren, maar die ook diep ingrijpt in het gewone leven. Dat zien we nog duidelijker nu we de oprukkende deep fake video en audio zien en horen.

Maar de discussie over privacy en data begint al bij het programma om websites te bekijken. Welke browser gebruik jij? Ik wissel regelmatig van Firefox naar Chrome (ook voor UX- en design kwesties), maar Firefox heeft toch mijn voorkeur.

Dat heeft te maken met het vertrouwen dat ze beter omgaan met je privacy en je data. Chrome is onderdeel van Alphabet, een giga beursgenoteerd bedrijf dat gratis diensten verleend maar tegelijk data exploiteert, via oa. Google en YouTube. Jouw data.

Twee techtips voor Firefox

Dan nu wat burgerlijk verzet.

Na het installeren van de laatste update van Firefox werd ik gewezen op het bestaan van Facebook Container. Ook Facebook heeft flinke handel aan jouw data, weten we.

Facebook Container is een add-on met bijna twee miljoen gebruikers die het Facebook lastiger maakt je online gedrag te volgen, maar niet onmogelijk om Facebook te gebruiken. Mogelijk is het een antwoord op de wat schizofrene situatie waarin veel gebruikers zich bevinden. Facebook aast op jouw data en dat weet je, maar je vrienden zitten ook op het platform. Of je hebt Facebok gewoon zakelijk nodig.

Clean URLs is een Firefox programmaatje dat daar goed bij past. Het verwijdert alle trackingcode uit internetadressen die gebruikt wordt om die te volgen. Dat is de info die na het vraagteken in het internetadressen komt:

www.voorbeeld.com?utm_campaign=Beeldbedrijf&utm_medium=email&utm_source=B-zine%20newsletter

Het gaat hier om Google Analytics (GA), dat gratis beschikbaar is. Alles na het vraagteken wordt door het programma gewist, want dan werkt de link net zo goed. Hoewel zoiets natuurlijk interessante informatie voor jou kan opleveren. Bijvoorbeeld over het gebruik van je nieuwsbrief.

Ook over het gebruik van je website zou je willen weten hoe vaak die bezocht wordt en zo meer. Dat kan zeker helpen de website te verbeteren, afhankelijk van wat je er mee wilt bereiken.

Aan jou de keus. Dit is het eerste Nederlandstalige artikel over alternatieven voor GA dat ik via zoekmachine DuckDuckGo vind.

Over Bart van Maanen

Als WordPress-specialist, copywriter en podcast producer (via Studio Klankplank) maak ik graag aantrekkelijke en relevante verhalen voor klanten en klanten van klanten. Vind me op LinkedIn of stuur me een mailtje.

Af en toe

Een verrassende en onregelmatige e-mail met tips, trucs en nieuwtjes.


  • LinkedIn
  • Bluesky
  • Mail
  • Mastodon

© 2008–2025 • Het Beeldbedrijf • Privacy • Contact

  • Media & marketing
  • Podcasten
  • Online tips
  • Projecten
Toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}