Bijna zou je kunnen zeggen: Pinterest is for pussies. Want ja, dit groeiende social media platform is vooral populair bij vrouwen ( >90%). Op Pinterest krijg je een magazine styled pagina, die vooral gebruikt wordt om afbeeldingen en video’s te delen op een pinboard. Pinboards kun je aanmaken op een zelfgekozen onderwerp. Zelf verzamel ik er bijvoorbeeld infographics mee.
Nieuw is dat vanaf deze week Pinterest de mogelijkheid biedt om een bedrijfspagina te maken. Waarom zou je dat doen? En hoe kun je er mee beginnen?
Volgens techblog Mashable waren er in augustus meer dan 10 miljoen gebruikers en waarschijnlijk een veelvoud aan pinboards. Het design en de presentatie van afbeeldingen ziet er erg goed uit. Dus uitstekend voor fotografie geschikt, dus voor lifestyle en product fotografie en daarmee is, vermoed ik, een deel van de populariteit onder vrouwen verklaard.
Lekker online bladeren op je iPad en wegdromen bij schitterende interieurs of heerlijke recepten. Voedsel is echt een thema op Pinterest. Zozeer dat Mashable het al heeft over food porn.
It’s the marketing, stupid!
Waarom zou je met Pinterest gaan werken als bedrijf of merk? Het gebruik van Pinterest zorgt voor een grote toename in het verkeer naar websites van bijvoorbeeld retailers, meer nog dan Google+ dat veel meer gebruikers heeft. Dat effect maakt Pinterest, dat vooralsnog de meeste gebruikers heeft in de Verenigde Staten, interessant om het te proberen voor je eigen bedrijf.
Toch is er een pinboard waarop Nederlandse bedrijven en merken bijeengebracht worden.
Het beginnen met een account is op zich eenvoudig is. Toch staan er bij nieuwe social media fenomenen altijd nieuwe deskundigen op, die soms snel de -jasses – goeroe-status bereiken.
Melanie Duncan past wat dat betreft erg goed in het Pinterest plaatje: jonge, aantrekkelijke vrouw en als ondernemer bezig de Grote Pinterest Deskundige te worden.
Met de komst van de bedrijfspagina’s volgde ik een webinar van haar. En dat was best goed, tot de onvermijdelijke sales pitch. U begrijpt, een online cursus met korting, uitsluitend voor deelnemers van het webinar (Interesse ? Ga naar powerofpinning.com / course).
Maar Melanie zit goed in de materie, in de marketing met Pinterest. Dus.
Aan de slag met Pinterest
De eerste stap om een pagina te maken voor je bedrijf zet je op de pagina business.pinterest.com (zie screenshot hierboven). Je kunt een bestaande pagina omzetten naar een bedrijfspagina of een geheel nieuwe aanmaken. Let wel op het feit dat iedere pagina een apart e-mail adres moet hebben. Volg de instructies.
Belangrijk bij het maken van je Pinterest pagina zijn in ieder geval de volgende stappen:
- Laat de domeinnaam van je website laat verifiëren, zodat je een mooie URL met vinkje op je profiel krijgt. Daarvoor moet je een html-bestandje naar de server uploaden.
- Gebruik liever een foto van jezelf als profielfoto dan een logo
- Vul je profielgegevens over je bedrijf in met belangrijke trefwoorden voor je zaak
Natuurlijk is er veel meer te doen aan het verbeteren van je pagina. Je kunt de cover van je pinboard kiezen, zodat je door afbeelding en tekst gelijk duidelijk maakt wat je product of dienst is. Duncan zelve gebruikt hiervoor een online editor PicMonkey. De pinboards kun je in gewenste volgorde verslepen op je pagina. (zie screenshot)
Als je zowel een persoonlijke als een bedrijfspagina hebt, is het handig om jezelf te volgen. Je kunt dan een uitnodiging aan jezelf sturen om ‘Contributor’ te worden, zodat je op het pinbord van beide pagina’s kunt pinnen.
Melanie Duncan adviseerde om collega’s of vertrouwelingen lekker mee te laten pinnen op jouw boards. Behalve dat het dus een gunstig effect heeft op verkeer naar je website, want ook zichtbaar op andere pinboards, is het aardig om op deze manier informatie te delen.
Klik op de afbeelding voor een vergrotingNieuw zijn ook de Secret boards. Daarvan kun je er 3 maken om bijvoorbeeld ideeën bijeen te brengen, of boards voor publicatie voor te bereiden. Eenmaal gepubliceerd kun je dat niet meer terugdraaien.
Voor het pinnen zelf kun je een Pin it! knop toevoegen aan je browser. Maak bij je pin ook een korte tekst, de link van de de gepinde pagina wordt automatisch toegevoegd. Je kunt de pin naar keuze gelijk twitteren.
Pinterest voor gevorderden
Voor de echte social media ijzervreters is dit misschien nog niet voldoende. Wees gerust, je kunt Facebook ook betrekken in het pinnen.
Het is overigens alleen mogelijk om je persoonlijke profiel aan Pinterest te koppelen. Maar met Woobox kun je wel een Facebook Tab maken op je bedrijfspagina bijvoorbeeld.
Om aan statistieken van je pinboards te komen, gebruikt Duncan een online tool – Pingraphy – waarmee de publicatie tijd en dag van pins kunnen worden ingepland.
Wat vind jij van Pinterest? Gebruik je het al of wil je er niets van weten? Vertel het mij hieronder in de reacties!