• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Het Beeldbedrijf

maakt verhaal met online media

  • Home
  • Websites
  • Webredactie
    • E-mail marketing
  • Projecten
  • Blog
  • Over
    • Downloads
    • Aanbevolen
  • Contact

Slagzinnen & slogans: Mee-eters: voor het hele gezin!

Bart van Maanen · 19 oktober 2010 ·

Het Beeldbedrijf - slogan

Met een goede slagzin kan je veel zeggen. Maar omdat hij kort, helder en betekenisvol moet zijn is dat dus weer erg moeilijk. Toch is het belangrijk om er over na te denken als je een product of een dienst aan de man wil wil brengen. Zeker op internet, waar mensen niet lezen, maar teksten meer scannen is het zaak om te zorgen voor goede slogans, titels en tussenkoppen. Een paar tips die je kunnen helpen of inspiratie kunnen bieden.

Een paar balorige vrienden van mij hebben ooit meegedaan aan een prijsvraag voor een nieuw zoutje. In hun ogen moest het een aardappelzoutje worden met een vulling van romige kaas. Dat laatste was essentieel, want het nieuwe product moest onder de naam Mee-eters zijn weg naar de consument vinden.

Hun slagzin voor het zoutje herinner ik me niet, maar zij hebben er ongetwijfeld een feestelijke avond mee gehad. ‘Mee-eters, voor het hele gezin!’ En, uh nee, ze hebben niet gewonnen.

Laten we beginnen bij de definitie van een slogan of slagzin die het Genootschap voor Reclame hanteert:

“Een slagzin is een tot het publiek gericht, kernachtig samenstel van woorden, bestemd en geschikt om door een deelnemer aan het maatschappelijk verkeer te worden gebruikt ter onderscheiding van zijn instelling, persoon, goederen of diensten.”

SDAP affiche met slogan uit 1920
SDAP affiche met slogan uit 1920
PSP affiche met slogan
Het destijds omstreden affiche van graficus George Noordanus

Inderdaad, zo’n definitie is een begin. Voorbeelden spreken meer tot de verbeelding. Een zoekopdracht bracht me naar de website van AdFormatie en een artikel over de verkiezing van de beste politieke slagzin. Dat was ‘At your service!’ geworden van Pim Fortuyn (2002) ,  maar ook oude(re) slogans deden het nog goed, zoals:  ‘PSP Ontwapenend’ (de Pacifistisch Socialistische Partij, 1971) en ‘Laat Lubbers zijn karwei afmaken’ van het CDA (1989). Zelfs ‘Uw plaats aan den stormram is nog vrij’ van de SDAP (voorganger van de PvdA) uit omstreeks 1920 scoorde hoog.

Houdbare slagzinnen

Goede slogans kunnen het dus lang volhouden. ‘Heerlijk helder Heineken’ heeft het een tijd goed gedaan en is een echte klassieker. Net als ‘Just do it’ van Nike, maar ook die van het radiostation FunX vind ik een mooie: ‘Welkom bij jezelf!. Deze en anderen kun je overzichtelijk terugvinden op Superslogans. Opvallend is het grote aandeel slagzinnen in de categorieën Auto en Voeding, evenals het hoge aantal Engelstalige slogans.

Zelf een slogan bedenken

Houd in gedachte dat een slagzin iets anders is dan een oproep tot actie (call to action), waarin woorden als nu, doe(n) mee, gratis, kans, nieuw, sex of voordelig het goed kunnen doen. Het gaat om terug te komen op de definitie om het ‘kernachtig samenstel van woorden’. Dat moet de lading dekken, een belofte in zich bergen, een wereld oproepen en direct aanspreken.

Je kunt bijvoorbeeld eerst eens de onderscheidende kenmerken van een product of dienst benoemen en opschrijven. Met alle  gerelateerde woorden die daarbij horen, die wat zeggen over zaken als serviceverlening, imago of een ideaal dat je nastreeft. Zet familie en vrienden in om je ideeën voor slagzinnen te testen.

Ten slotte nog een website ter inspiratie. Op GratisSlogans kun je op basis van trefwoorden een slogan laten genereren. Na een tijdje zie je wel dat deze toepassing beperkt is, maar het is erg aardig om er even mee te sparren. In ieder geval veel pret gewenst.

Over Bart van Maanen

Als WordPress-specialist, copywriter en podcast producer (via Studio Klankplank) maak ik graag aantrekkelijke en relevante verhalen voor klanten en klanten van klanten. Vind me op LinkedIn of stuur me een mailtje.

Laatste blog

  • WordPress 6.2 maakt page builders overbodig
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

© 2008–2023 • Het Beeldbedrijf • Privacy • Contact

  • Maak jouw podcast
Toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}