Met een goede slagzin kan je veel zeggen. Maar omdat hij kort, helder en betekenisvol moet zijn is dat dus weer erg moeilijk. Toch is het belangrijk om er over na te denken als je een product of een dienst aan de man wil wil brengen. Zeker op internet, waar mensen niet lezen, maar teksten meer scannen is het zaak om te zorgen voor goede slogans, titels en tussenkoppen. Een paar tips die je kunnen helpen of inspiratie kunnen bieden.
Een paar balorige vrienden van mij hebben ooit meegedaan aan een prijsvraag voor een nieuw zoutje. In hun ogen moest het een aardappelzoutje worden met een vulling van romige kaas. Dat laatste was essentieel, want het nieuwe product moest onder de naam Mee-eters zijn weg naar de consument vinden.
Hun slagzin voor het zoutje herinner ik me niet, maar zij hebben er ongetwijfeld een feestelijke avond mee gehad. ‘Mee-eters, voor het hele gezin!’ En, uh nee, ze hebben niet gewonnen.
Laten we beginnen bij de definitie van een slogan of slagzin die het Genootschap voor Reclame hanteert:
“Een slagzin is een tot het publiek gericht, kernachtig samenstel van woorden, bestemd en geschikt om door een deelnemer aan het maatschappelijk verkeer te worden gebruikt ter onderscheiding van zijn instelling, persoon, goederen of diensten.”
Inderdaad, zo’n definitie is een begin. Voorbeelden spreken meer tot de verbeelding. Een zoekopdracht bracht me naar de website van AdFormatie en een artikel over de verkiezing van de beste politieke slagzin. Dat was ‘At your service!’ geworden van Pim Fortuyn (2002) , maar ook oude(re) slogans deden het nog goed, zoals: ‘PSP Ontwapenend’ (de Pacifistisch Socialistische Partij, 1971) en ‘Laat Lubbers zijn karwei afmaken’ van het CDA (1989). Zelfs ‘Uw plaats aan den stormram is nog vrij’ van de SDAP (voorganger van de PvdA) uit omstreeks 1920 scoorde hoog.
Houdbare slagzinnen
Goede slogans kunnen het dus lang volhouden. ‘Heerlijk helder Heineken’ heeft het een tijd goed gedaan en is een echte klassieker. Net als ‘Just do it’ van Nike, maar ook die van het radiostation FunX vind ik een mooie: ‘Welkom bij jezelf!. Deze en anderen kun je overzichtelijk terugvinden op Superslogans. Opvallend is het grote aandeel slagzinnen in de categorieën Auto en Voeding, evenals het hoge aantal Engelstalige slogans.
Zelf een slogan bedenken
Houd in gedachte dat een slagzin iets anders is dan een oproep tot actie (call to action), waarin woorden als nu, doe(n) mee, gratis, kans, nieuw, sex of voordelig het goed kunnen doen. Het gaat om terug te komen op de definitie om het ‘kernachtig samenstel van woorden’. Dat moet de lading dekken, een belofte in zich bergen, een wereld oproepen en direct aanspreken.
Je kunt bijvoorbeeld eerst eens de onderscheidende kenmerken van een product of dienst benoemen en opschrijven. Met alle gerelateerde woorden die daarbij horen, die wat zeggen over zaken als serviceverlening, imago of een ideaal dat je nastreeft. Zet familie en vrienden in om je ideeën voor slagzinnen te testen.
Ten slotte nog een website ter inspiratie. Op GratisSlogans kun je op basis van trefwoorden een slogan laten genereren. Na een tijdje zie je wel dat deze toepassing beperkt is, maar het is erg aardig om er even mee te sparren. In ieder geval veel pret gewenst.