Internet stelt je in staat om verschillende activiteiten te automatiseren. Dat kunnen simpele handelingen zijn of meer complexe. In de komende blogs richt ik me op een aantal mogelijkheden die het het ruim gevulde online kookboek biedt. Eerst aandacht voor het verzamelen en filteren van informatie: voor je eigen gemak maar ook als service voor je publiek.
Waarschijnlijk doe jij het ook. Om je vakkennis en inspiratie op peil te houden, bezoek je de websites die er voor jouw zaak toe doen. Die artikelen of webpagina’s wil je ook graag ergens bewaren. Je kunt ze natuurlijk allemaal bookmarken in je browser. Toch kan het terugvinden van dat ene artikel dan weer lastig zijn.
In deze (1) en de komende blog (2) wil ik het over twee dingen hebben:
- Verzamelen, filteren en archiveren van websites, artikelen en links
- Berichten maken, versturen en inplannen voor publicatie
Vergroot je interne zoekmachine
Internet is voor velen een uitbreiding van hun fysieke geheugen geworden. Reeds. Daarom is Evernote een prachtig instrument, en in de cloud en voor mobiele apparaten beschikbaar. Daar kun je links naar webpagina’s of geselecteerde tekst bewaren in aparte Notitieboeken.
Je kunt je verzamelingen doorzoeken met de uitstekende, interne zoekmachine van Evernote, die je door je Notities te labellen nog beter vindbaar maakt. Die links en notities kun je overigens vanuit Evernote ook direct delen op social media of per e-mail uitnodiging om samen te werken.
If This Then That
Nu ik Evernote heb genoemd, moet ik toch ook IFTTT noemen. Ik gebruik deze service namelijk in combinatie met Feedly, mijn favoriete RSS-lezer. Een recept heet dat bij IFTTT (spreek uit als ‘ift’, van ‘gift’). Wat staat daar dan te pruttelen op het vuur?
Nou, dit bijvoorbeeld. Met Feedly houdt ik actuele berichten bij die ik soms (If This) wil bewaren. Kan ik die dan (Then That) in Evernote opslaan? Ja dus. Recepten voor dit soort acties zijn in overvloed beschikbaar in het kookboek van IFTTT.
Via de kraakheldere interface kun je deze geautomatiseerde acties eenvoudig instellen en testen. Voeg de accounts (social media, Dropbox en e-mail enz.) die je wilt gebruiken toe en kijk wat voor jou handig is om te automatiseren.
Scoop.it
Stel je wilt een bepaald onderwerp in de gaten houden, archiveren en delen met anderen. Met Scoop.it kun je zo’n onderwerp – een topic – plaatsen en becommentariëren op een magazine-achtige pagina.
Het betreffende onderwerp kun je volgen door websites aan te melden (opnieuw via RSS) en geautomatiseerde zoekopdrachten te geven. Vervolgens kun je geselecteerde berichten en links op je topic-pagina bewaren en sociaal delen. Met de betaalde versie kun je die posts inplannen.
Scoop.it is dus gericht op het filteren en delen van informatie, tegenwoordig ook wel content curation genoemd. Door de enorme hoeveelheid informatie op internet is het net zozeer een kunst geworden om goede informatie over een onderwerp te vinden als om goede, nieuwe content te maken.
ZEEF
Vorig jaar startte een nieuw content curation platform, ZEEF. De Nederlandse oprichters denken eveneens dat een mens als gepassioneerd filter van informatie beter werkt dan een programma met een zoekalgoritme alleen.
Je kunt er een persoonlijke of onderwerp pagina (bv. ‘Alles over biologisch eten’) maken, dat als een startpagina kan dienen. Alle bijbehorende links en feeds kun je gerubriceerd verzamelen en voorzien van korte beschrijvingen. Het aardige van zo’n rubriek is (bv. de ‘beste slowfood restaurants in Amsterdam’, dat mensen die als een widget op hun website kunnen plaatsen.
Bovendien koppelt ZEEF jouw links waar mogelijk aan affiliate netwerken, zodat een ZEEF-pagina jou als curator ook financieel wat kan opleveren. Het werkt dan als een soort Google AdSense.
Bewaar en deel je kennis
Het is duidelijk dat het maken en aanbieden van gefilterde informatie meer voordelen biedt. Ten eerste voor het gemak jouw online bronnen te kunnen terugvinden. Net als met het creëren van je eigen blogs laat het je vakkennis zien. Of dat je een passie hebt voor bepaalde onderwerpen en dat je die kennis graag wilt delen met anderen.
Bovendien heeft het positieve effecten op het verkeer naar je website en je vindbaarheid in zoekmachines. Maar het blijft zaak te zorgen dat je deze gefilterde informatie kwaliteit, waarde en gemak biedt aan je publiek. En verspreid het nieuws over je curated pagina’s, bijvoorbeeld met de online diensten uit de volgende blog.
Heb jij nog tips of aanvullingen voor dit bericht? Hoe archiveer jij al die prachtige blogs, video’s of webpagina’s? Geef dan je reactie hieronder! Ik ben benieuwd naar jou online kookboek.
Vind je dit best een leuk stukkie? Deel het op social media! :-)