• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Het Beeldbedrijf

maakt verhaal met online media

  • Home
  • Websites
  • Webredactie
    • E-mail marketing
  • Podcasts
  • Projecten
  • Blog
  • Over
    • Aanbevolen
    • Downloads
  • Contact

Slim zoeken met ‘operatoren’

Bart van Maanen - 16 april 2011

Slim zoeken op internet is een noodzaak voor grafisch journalist Jos Diender. Voor Wegener NieuwsMedia verzorgt hij infographics voor de verschillende dagbladen en websites. Net als steeds meer journalisten werkt hij multi-disciplinair, een stevige trend in de ‘nieuwe journalistiek’.

De Slim Zoeken- website van Jos Diender

Zo moet hij dus zelf op zoek naar feiten, mensen en rapporten om vorm en inhoud te geven aan de infographics. En zo verfijnde hij zijn handigheid in het zoeken op internet, die hij demonstreerde tijdens de workshop ‘Slim zoeken op internet’.

Tijdens de workshop van Diender, donderdag 14 april georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ, sectie tijdschriften), hoefde je geen aantekeningen te maken. Zijn praktische tips heeft had hij namelijk op een website gezet.

Als je de overdaad aan zoekhits wil verkleinen en specifieker wil maken voor je zoekvraag, is het handig om hier kennis van te nemen. Diender ging in eerste instantie in op de mogelijkheden die Google operatoren bieden. Dat zijn zoektermen als: site: www.domein.nl of filetype: pdf.

Daarmee kun je aangeven, in dit voorbeeld, of je een specifieke website wil doorzoeken en naar een bepaald documenttype. Zo liet Diender zien dat je via de zoekreeks site: www.amsterdam.nl nieuwsjaarstoespraak 2007 “burgemeester * cohen” gelijk de juiste pagina te pakken krijgt. Met het sterretje geef je een wildcard mee aan je zoekvraag, als je niet zeker weet dat het Job betreft of die term uitgesloten mag worden.

Slim zoeken is: de voordeur vinden

Tegelijk werkt Google ook nog met zogeheten Boleaanse zoektermen, zoals AND of OR. Hiermee kun je de zoekvraag nog specifieker maken. Voor veel aanwezigen was het begrip Dienders begrip ‘de voordeur vinden’ een nieuw inzicht. Hij bedoelde daarmee dat je niet alles direct kan vinden. Het voorbeeld was ‘advocaat Jansen in Utrecht’. Type dat in en je krijgt een enorme lijst Jansens en advocaten.

Dat kan je makkelijk voorkomen door eerst te zoeken op: zoek advocaat. Waarmee je een vervolgens een pagina vindt met toegang tot een database met advocaten in Nederland. En dan is meneer Jansen, advocaat te Utrecht, snel gevonden.

Meer zoektips

Zoeken en vooral vinden op internet is een sport op zich geworden. Wil je hier meer van weten, kun je ook terecht bij bijvoorbeeld bij Archiefzoeker.nl. Deze website is een initiatief van docent en internet researcher Eric Hennekam, die ook een interessant blog bijhoudt over digitale archieven en zoektips.

Grafisch werk van Jos Diender »

Over Bart van Maanen

Als WordPress-specialist, copywriter en podcast producer (via Studio Klankplank) maak ik graag aantrekkelijke en relevante verhalen voor klanten en klanten van klanten. Vind me op LinkedIn of stuur me een mailtje.

Af en toe

Een verrassende en onregelmatige e-mail met tips, trucs en nieuwtjes.


  • LinkedIn
  • Bluesky
  • Mail
  • Mastodon

© 2008–2025 • Het Beeldbedrijf • Privacy • Contact

  • Media & marketing
  • Podcasten
  • Online tips
  • Projecten
Toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}