Werk jij aan het opbouwen van een e-maillijst? Een veelgebruikte manier is mensen verleiden zich aan te melden met een cadeautje, zoals een e-book. Een e-book schrijven, denk je, dat is misschien wat veel gevraagd. Lees dan even verder, want met WordPress en Beacon wordt dat makkelijker dan je denkt.
Het online delen van waardevolle info en tips die je klanten en bezoekers waarderen, is gewoon klantenbinding. Ook wel contentmarketing. Een vorm van marketing die ook fysieke vormen kan aannemen, zoals vroeger de voetbalplaatjes of de roemruchte flippo. Maar online een publiek aan je binden hoort er ook bij.
Maar mensen voor zo’n lijst zullen eerst vrijwillig hun gegevens aan je moeten afstaan, zodat je ze via e-mail kan bereiken. En hoe kom je tot dat e-book? Zoals vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Dit zijn er twee:
- Je kunt me inhuren om dat voor je te schrijven. Jawel, broeders en zusters! ;-)
- Je kan het zelf schrijven. Dat gaat je veel tijd en energie kosten.
Of toch niet?
Hoe maak je met WordPress een e-book?
Wanneer je toch al blogs of artikelen schrijft voor je website, kun je met Beacon dat e-book maken. Mijn advies is sowieso blogs te schrijven die de tand des tijds kunnen doorstaan. Daardoor wordt het vaak herbruikbare informatie, die in een deze vorm weer interessant kan zijn voor nieuwe inschrijvers. Laat ik gewoon vertellen hoe ik mijn Beter Beeld e-book heb gemaakt.
Een e-book maken in 3 stappen
- Stap één is natuurlijk het kiezen van een onderwerp voor je e-book. Omdat ik meerdere blogs heb geschreven over hoe je met afbeeldingen op je website moet omgaan (SEO en laadtijd) leek me dat geschikt.
- Met de Beacon plugin voor WordPress selecteerde ik de blogs die ik in mijn e-book wilde hebben. Met de druk op een knop stuurde ik dat naar de Beacon webapp, waarvoor ik eerst een gratis account had aangemaakt (pro-versie beschikbaar).
- Via de webapp kun je vervolgens het e-book maken aan de hand van een aantal opties, zoals pagina-indeling, achtergrond, fonts en kleurenschema. Beacon biedt daarnaast de mogelijkheid om stockfoto’s als achtergrond te gebruiken of deze zelf te uploaden. Ook kun je de tekst nog bewerken. Druk op ‘Generate PDF’, je e-book wordt gemaakt en je kunt het downloaden.
Het is natuurlijk verstandig om voor het e-book maken eerst je originele blogs te updaten, zodat ze ook goed in Beacon terecht komen. Aanmoedigingen tot actie – de calls to action – of andere tekst of afbeeldingen die in je blogs relevant zijn, kun je in Beacon waar nodig verwijderen of vervangen.
Wat ik erg goed vind aan de webapp, is dat de afbeeldingen goed worden overgenomen en de links in je blogs gewoon blijven werken in de PDF. Wat wel een probleem geeft met embedded video’s, want die kun je niet in een PDF tonen noch afspelen. Dat wordt een lege ruimte in de PDF, wat je natuurlijk niet wilt.
Beacon maakt er ook een webversie (helemaal HTML5) van, dus je kunt het ook online bekijken en delen via Facebook en Twitter. Het e-book maken is met Beacon een klein feestje.
Je e-book gaat de wereld in
Nu is het zaak het e-book te verspreiden, eerst via je website en dan via je sociale media kanalen. Dat kan even puzzelen zijn, maar dat is leuk.
Op deze website gebruik ik technisch twee manieren om mensen de gelegenheid te bieden zich in te schrijven. Via een formulier in het zijmenu en een scroll box met datzelfde formulier. De plugins die ik daarvoor gebruik zijn:
Andere combinaties zijn mogelijk. Met deze twee werkt het prima samen met mijn Mailchimp e-maillijst. Tegelijk speelt de overweging om dat e-book zo snel en makkelijk mogelijk te laten downloaden door de nieuwe abonnee. Dat is dan even puzzelen en testen of dat werkt.
Dat gaat opnieuw in 3 stappen:
- Wanneer mensen zich aanmelden, wil ik laten weten dat hun aanmelding geslaagd is. Daarvoor maakt ik een landingspagina, zodat ze via een redirect op de website blijven.
- Daarna moeten mensen hun aanmelding goedkeuren, netjes met een opt-in e-mail van Mailchimp. Geheel in lijn met de Europese anti-spam wetgeving.
- Het downloaden van het e-book moet vlot gaan, dus na het goedkeuren van de aanmelding (1 click) kom je opnieuw via een redirect op een landingspagina met knop om de download te starten.
Heb je interesse in het e-boek? Download of bekijk het zonder aanmelding:
Taalkwestie: e-boek, eboek, e-book of ebook?
Wat is nu eigenlijk correct Nederlands? De Taalunie keurt zowel e-boek als e-book goed (ook in bv. ‘e-booklezer’) , waarschijnlijk omdat ‘e-mail’ ook zo gespeld wordt. Maar op internet vindt ik alle hierboven vermelde schrijfwijzen. Daarnaast is het aantal zoektochten op ‘ebook’ het grootst, dus voor optimalisatie (SEO) pleit dat voor het Engelse ebook.