• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Het Beeldbedrijf

maakt verhaal met online media

  • Home
  • Websites
  • Webredactie
    • E-mail marketing
  • Podcasts
  • Projecten
  • Blog
  • Over
    • Aanbevolen
    • Downloads
  • Contact

Een AVG-kwestie met Amerikaanse online diensten

Bart van Maanen - 7 oktober 2021

Zoals vele freelancers, zzp’ers en kleine bedrijven gebruik ik Mailchimp als service voor het versturen van e-mail nieuwsbrieven. Door een uitspraak van het Europees Hof van Justitie is dat in strijd met de AVG. Dat zou een verbod betekenen.

Mijn mailinglijst ben ik begonnen in 2008 en dat kun je zien aan het nummer van de server: us1.mailchimp.com. De geest van vrij internet en open source waaide nog vol door de gangen van het nog jonge idealistische bedrijf. Vandaar dat een gratis account altijd een (slim) onderdeel van hun aanbod is gebleven.

Het bedrijf groeide flink en maakte de ambities van ‘gebruikers eerst’ en het netjes afleveren van e-mails helemaal waar. Maar aan vrij internet wordt door alle grootmachten getornd. De kwestie is nu dat er gegevensoverdracht is van Europa naar Amerikaanse servers. En die data zijn op afroep beschikbaar voor de Amerikaanse overheid en inlichtingendiensten.

Door het zogeheten Schrems II Arrest (16 juli 2020) is de oplossing die Amerikaanse bedrijven bedachten, het EU-US Privacy Shield, ongeldig verklaard. De uitspraak is vernoemd naar de. Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems, die in 2013 Facebook voor de rechter daagde, vlak na de onthullingen van Edward Snowden.

Inmiddels is Mailchimp, met ruim 800.000 betalende klanten, gezwicht voor een overname (12 miljard dollar) door Intuit, een grote online financiële dienstverlener. Die willen met de e-mail en marketingservices van Mailchimp een digitaal Zwitsers zakmes voor bedrijven gaan maken. En dromen van wereldmacht ongetwijfeld.

Belang van privacy

De gegevens die een partij als Mailchimp zou moeten overleggen, zijn niet de geanonimiseerde metadata waar ook wel eens sprake van is. Nee, het gaat om echte namen, e-mailadressen en andere gegevens. Dus om de privacy die de AVG terecht wil beschermen. Mailchimp beroept zich nog op het Privacy Shield.

Daarmee komen de bedrijven die Mailchimp, maar ook andere, veelal Amerikaanse Saas-diensten* gebruiken, in een lastig parket te zitten. Je zou als bedrijf moeten aangeven welke stappen zijn gezet om de verwerking van data veilig te maken. Zelfs als je Mailchimp mee zou krijgen, zou dat bedrijf strafbaar worden omdat het niet meewerkt aan verzoeken van de Amerikaanse overheid. De spagaat lijkt dan blijvend.

Nu zal het waarschijnlijk niet zo’n vaart lopen dat je wordt gewaarschuwd of beboet, omdat de capaciteit van de Nederlandse en Europese instanties te gering is. Daarnaast speelt zich dit af op een niveau waar kleine krabbelaars als ik geen invloed op hebben. Maar er zijn alternatieven.

Alternatieven voor Mailchimp

Omdat het gebruik van e-mail in bulk een belangrijk communicatiemiddel is, zijn er natuurlijk systemen die voldoen aan de Europese wetgeving en de AVG. Mailerlite (max. 1.000 abo’s gratis) bijvoorbeeld heeft al een landingspagina gemaakt als ‘leading Mailchimp alternative’.

Voor mijn vereniging Freelance Fridays heb ik een proactieve overstap gemaakt naar de Nederlandse dienst Laposta, die qua aanbod het dichtst Mailchimp benadert. Ook zij hebben een gratis versie voor maximaal 2.000 abonnees en 12.000 e-mails. De interface waar je de e-mails mee ontwerpt en maakt, heeft minder toeters en bellen dan Mailchimp. De vraag is of dat zo erg is.

Zoals gezegd, hoe en òf dit besluit op korte termijn zal worden gehandhaafd, is onduidelijk. De atlantische juridische strijd zal nog wel even doorgaan. Duidelijk is wel dat er voor Europese bedrijven nog veel is te winnen op het gebied van digitale diensten in het algemeen. Die Amerikanen doen dat ontegenzeggelijk vaak beter.

Op de websites van Frankwatching en Marketingfacts (overgenomen door de Nederlandse Data Driven Marketing Association – DDMA) staat meer over deze situatie en mogelijke alternatieven voor Mailchimp.

Noot *: Saas = Software as a Service
Foto: Mikhail Nilov via Pexels

Over Bart van Maanen

Als WordPress-specialist, copywriter en podcast producer (via Studio Klankplank) maak ik graag aantrekkelijke en relevante verhalen voor klanten en klanten van klanten. Vind me op LinkedIn of stuur me een mailtje.

Af en toe

Een verrassende en onregelmatige e-mail met tips, trucs en nieuwtjes.


  • LinkedIn
  • Bluesky
  • Mail
  • Mastodon

© 2008–2025 • Het Beeldbedrijf • Privacy • Contact

  • Media & marketing
  • Podcasten
  • Online tips
  • Projecten
Toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website te verbeteren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}