We weten het. Dingen die er goed uitzien of je visueel verrassen, daar blijft het oog aan hangen. Dat krijgt online meer aandacht, meer tijd van ‘oogballen’ zeggen de datamonsters.
Tegelijk wil je goede inhoud bieden, die jouw expertise, je vakgebied en je klanten waardig is. Vandaar ook dat schrijver en denker over technologie Evgeny Morozov een platform is begonnen dat de echte rijkdom van internet laat zien: The Syllabus.
Niet een verzameling aardige links die door oppervlakkige populariteit opduiken in de zoekmachine, maar betrouwbare en gedegen informatie dat door zoeken met slimme algoritmen én menselijke beoordeling tot rijke kennisdossiers leidt.
Want The Syllabus ontsluit op deze manier enorm veel waarachtige kennis en ideeën, weg van de wappies, met echte fans. Ik ben dan weer fan van deze fan.
Ik heb me afgevraagd hoe het zou zijn om een briljante onderzoeksassistent te hebben die materiaal kan vinden over veel uiteenlopende dingen die ik probeer te volgen. Nu weet ik het: De Syllabus leverde materiaal op dat ik anders nooit zou zijn tegengekomen. Het is verdomme magie.
Brian Eno (muzikant, producer, beeldend kunstenaar)
Dat jij zelf de inhoud van je communicatie bewaakt, daar ga ik vanuit. Maar als je voor je eigen zaak visueel materiaal moet maken, is er een woud aan online gereedschap dat je kan helpen. Misschien heb je in deze coranatijden wat meer tijd om te spelen en te experimenteren.
Zelf spelen, leren en inhoud maken
Door er mee te spelen, krijg je het gewoon eerder in de vingers. En laten we wel zijn: online spelen is ook gewoon leuk. En je kan zelf leuke, fraaie en zinnige dingen maken. Afbeeldingen en foto’s voor je site, memes met tekst voor sociale media, explainervideo’s of -animaties, videoboodschappen voor je team, klanten of medewerkers, ontwerpen voor affiches en ander beeldmateriaal.
Dus tijd voor een lekker lijstje van 7 gratis tools voor beeld- en beeldbewerking.
1.Visualhunt
Op de website Visualhunt.com kun je foto’s en afbeeldingen zoeken en gelijk selecteren op Creative Commons-licentie (zie foto boven). De website ‘jaagt’ dus op stockfoto’s met kwaliteit en die zijn er echt. Aardige mogelijkheid is ook te zoeken op een dominante kleur van de foto. Dat kan handig zijn als je de context van het plaatje kent.
2. Canva
Canva blijft voor mij een favoriete manier om covers of beeld te maken voor sociale media, e-boeken of websites. Voor Klankplank, een andere activiteit, maakte ik er een simpel logo mee. Voor sociale media is het bijvoorbeeld erg handig dat je gelijk de juiste grootte kunt downloaden, dus zeer geschikt voor Facebook-covers en bewerkingen van afbeeldingen voor Twitter.
3. Renderforest
Renderforest zet zichzelf als een all-in-one branding platform in de markt, een Zwitsers zakmes vol digitaal gereedschap. Je kunt er video’s, logo’s, mockups en zelfs eenvoudige websites mee maken. Hoever het gratis abonnement precies reikt, weet ik niet. Ze bieden meerdere soorten abonnementen aan, die je ook per maand kunt afnemen.
4. Kapwing
De nadruk bij Kapwing ligt meer op verschillende soorten video- en beeldbewerking en de mogelijkheid online samen te werken via meerdere devices. Ze hebben daarnaast een aardig gevulde bibliotheek aan templates, voor Instagram, voor animaties en om van foto’s cartoons te maken.
5. Moovly
Met Moovly heb ik een paar jaar geleden een animatie gemaakt. Ik was ze een beetje vergeten, want ze leken te hebben gekozen voor een premium only model. Voor mij was het geen dagelijkse kost, dus sneuvelde mijn account. Maar inmiddels hebben ze weer een gratis account voor je. Ook bij Moovly ligt de focus op online videobewerking. Dus geschikt om met foto’s en titels en muziek leuke uitlegvideo’s te maken.
6. Loom
“Show it, say it, send it.” Dat is de pakkende pay-off (laat ik ook maar lekker allitereren) van Loom. Eveneens een videotool waarmee je je scherm kunt opnemen met je verhaal erbij. Maar ook in samenspel met je webcam, zodat je zelf te zien bent. Het werkt heel vlot, dus is Loom heel geschikt voor uitlegvideo’s en directe communicatie met teamleden en medewerkers.
7. Vimeo Record
Vimeo kennen we natuurlijk al veel langer als videoplatform, vergelijkbaar met YouTube, maar stijlvoller. Sinds kort gaat de videodienst rechtstreeks in competitie met Loom, want met Vimeo Record kun je precies die dingen die met Loom ook werden gefacilliteerd. Scherm en/of webcam opnemen voor een explainer of videoboodschap, en dat delen via een link.
En zo’n link kun je natuurlijk delen via een gewone e-mail. Óf via die leuke e-mailservice voor familieleden of een vriendengroep: TinyLetter. Laatst heb ik het weer eens gebruikt, tot mijn genoegen. Van de makers van Mailchimp, maar dan simpel en zen.
Staan er toch ten minste 9 tips voor je in dit blogje.
Zelf nog tips? Laat je maar horen!