Ik heb een vervelende eigenschap. Ik ben best een Pietje Precies als het om taal en tekst gaat. Op websites, maar ook in nieuwsbrieven gaat dat nogal eens mis. De vormgeving en het design van deze digitale media kunnen allemaal prima de luxe zijn, maar het zijn woorden die zorgen voor de uiteindelijke overtuigingskracht.
Toch wordt er verhoudingsgewijs meer in design dan in goede copy geïnvesteerd. Herkenbaar? Doe er dan nu wat aan!
Zelf maak ik ook echt wel eens fouten. Mijn eindredacteursbloed stolt dan wel even in de aderen. Een vlaagje zelfhaat flitst door mijn ruggenmerg. Slordig mannetje! Online tekst kan echter snel hersteld worden, maar dat gebeurt lang niet altijd.
Het is toch jammer als de intentie van een website tekst door taalfouten gelijk zijn doel voorbij schiet. Met een beetje hulp of gezond verstand kun je die gemiste kansen vermijden.
Ongevraagd advies
De afgelopen tijd heb ik bedrijven wel eens een e-mail gestuurd om hen te wijzen op de hinderlijke fouten in teksten die zij de wereld in stuurden. Van nieuwsbrief tot persbericht, van typefouten tot ernstige spelfouten, van ongelukkige tot onbegrijpelijke formuleringen.
Wil je wel serieus genomen worden, vraag ik me dan af. De strekking van de mededeling zelf geeft meestal aan van wel, maar mijn eerste reactie is toch: prutser! Daarmee is het nadelig voor je imago (=beeld) en geloofwaardigheid, dus online zullen mensen sneller wegklikken.
Terwijl als je de ondernemers of zzp’ers in levende lijve spreekt, dan hoor je iets heel anders. Dan hoor je vakkennis, ervaring en overtuiging. Een goed en levendig verhaal dus. Taal die aanspreekt en je tot actie aanzet, dat moeten we hebben.
Met frisse blik naar je website kijken
Een eenvoudige manier om te checken of je tekst in ieder geval ‘loopt’, is om hem hardop voor te (laten) lezen en daar kritisch naar te luisteren. Een andere manier is om mij te vragen naar je teksten te laten kijken. :-)
Tot 1 september doe ik gratis een website scan van je teksten, je website en de optimalisatie ervan. Niet alleen kijk ik dan naar tekst, maar ook naar de html tags van de koppen en het gebruik van afbeeldingen. Daar is vaak ook nog zoekmachine winst te halen namelijk. En, kan de bezoeker vinden wat hij wil weten?
Ik ga er even voor zitten en doe een check-up op het gebied van:
- keywords of sleutelwoorden
- alt tekst en bestandsnamen van afbeeldingen
- advies en suggesties ter verbetering van formulering en inhoud
- gebruiksvriendelijkheid
Je krijgt dan een rapportage met resultaten en aanbevelingen die het succes van je website onmiddellijk kunnen verbeteren. Mooi toch?
Bart van Maanen zegt
Via Twitter kreeg ik een goede reactie van @Rob Stolze. Waarvoor dank! Vreemde ogen naar een tekst laten kijken helpt dus ;-)