Wat doe jij als je ‘s ochtends je computer, mobiel of tablet aanzet? Waarschijnlijk hetzelfde als de meeste mensen: je kijkt of je e-mail hebt. Minstens 5 redenen om als bedrijf of freelancer je e-maillijst op te bouwen en nieuwsbrieven te gaan verzorgen.
Hoewel e-mail inmiddels de oudste manier van online communicatie is, wordt het nog steeds veel en dagelijks gebruikt.
Ik heb eerder over e-mail geschreven en best negatief. Dat was echter vanuit het perspectief van e-mail binnen teams of organisaties. Daar kan bijvoorbeeld veel doorgestuurde e-mail voor verwarring zorgen.
Feit is dat er dagelijks serieus veel tijd wordt besteed aan het verwerken van e-mail. Dus daar wil je regelmatig tussen staan met jouw mededelingen. Daarom is een professionele e-mail dienst van groot belang.
Dan gooi ik er gelijk maar twee tips tegenaan.
- Geef bezoekers van je website altijd de mogelijkheid zich aan te melden voor je e-maillijst. Het is een professionele manier om je publiek te vinden en te behouden.
- Net als je contactformulieren geen contactformulier moet noemen, zou je nieuwsbrief ook geen nieuwsbrief moeten heten. Contactformulier. Krijg je er al een beetje zin in? Of doet het je vermoeid zuchten: ‘Wat moet ik nu allemaal weer invullen?’ En nieuwsbrief? Dat suggereert dat je een potje hard nieuws komt brengen. Niet dus.
Wel heb je natuurlijk regelmatig interessante berichten voor jouw abonnees. Bruikbare en betrouwbare info, leuke acties en aanbiedingen via e-mail. Die willen mensen graag van je ontvangen en ze worden ook gelezen, zowel door consumenten (b2c) als door bedrijven (b2b).
Hoe zou je die ‘nieuwsbrief’ wel moeten noemen? Voor sommigen is het e-zine, samentrekking van e-mail en magazine, een oplossing. In mijn geval is dat B-Zine, Beeldbedrijf en magazine.
Maar naamloos kan ook, door te verwijzen naar wat je te bieden hebt. ‘Blijf op de hoogte van onze aanbiedingen / tips / acties / onderwerp / groep / initiatief ‘.
In de Bulgaarse vertaling (ca. 1345) van de Manasses Kroniek van de Byzantijnse kroniekschrijver Constantin Manasses is de apenstaart @ als A in ‘Amen’ gebruikt.
De big data van e-mail
E-mail is niet dood, zoals wel beweerd is. Die gedachte is gevoed door de enorme opkomst van social media, die zouden e-mail gaan vervangen. Juist door het sociale karakter van social media hebben mensen daar weinig zin in commerciële mededelingen.
Al lijkt Facebook momenteel te denken van wel. Copywriter Aartjan van Erkel stelde recentelijk dat social media belangrijk zijn als ‘buitenboordmotor van je nieuwsbrief’.
Aan reclame of promotie ontvangen via e-mail blijken mensen geen hekel te hebben. E-mail via één van de gemiddeld twee adressen die mensen (70%) blijken te hebben, heeft volgens onderzoek zelfs hun voorkeur. Nog een reden dat e-mail nooit is weggeweest.
Talloze onderzoeken van e-mail service providers laten zien dat die e-mails worden geopend en voor verkeer naar websites en dus voor handel zorgen.
Zeker, de e-mail service providers hebben belang bij goede cijfers, maar zij beschikken natuurlijk over veel interessante gebruikersdata die voor je beschikbaar komt: geopende mails, geklikte links, A/B split-test resultaten en meer. Als je die onderzoeken naast elkaar legt, zie je overigens dezelfde trends.
Je trouwste volgers staan op je lijst
In vergelijking met sociale media contacten zijn je e-mail abonnees ook trouwere volgers te noemen. Op Twitter is ontvolgen aan de orde van de dag. En in de tijdlijn van Facebook moet je maar afwachten wie wat wanneer ziet, daar heb je nauwelijks controle over. Met e-mail marketing heb je veel meer regie over je boodschap.
Voor Het Beeldbedrijf ben ik jaren geleden Mailchimp als e-mail service provider gaan gebruiken. Als klein bedrijf kun je met de gratis versie prima uit de voeten. Mocht het nodig zijn, kun je eenvoudig en betaalbaar opschalen.
Voordeel is dat het werkt met een dubbel opt-in systeem (inschrijving laten bevestigen in het kader van de anti-spam wetgeving) en dat de e-mails responsive zijn, dus zich aanpassen aan alle schermen. Zo’s 50% van alle e-mail wordt tegenwoordig bekeken op mobiele apparaten. Dan wil je toch waarschijnlijk dat het er goed (en leesbaar) uitziet.
Vanuit je Mailchimp account kun je alle statistieken bekijken van de verzending. Hoe vaak is de e-mail geopend, welke links zijn aangeklikt of hoeveel en welke bounces er zijn (niet aangekomen of geweigerde e-mails).
Bovendien kun je inschrijvingen aan je website koppelen en bestaande lijsten segmenteren, zodat je een specifieke groep door een aparte mailing kunt aanspreken.
Tips voor het maken je mailings
Als je nog geen mailings doet, zul je ze willen inpassen in je werkzaamheden. Hoe je dat proces inricht, is natuurlijk ook afhankelijk van je organisatie. Zelf verstuur ik maar één of twee mailings per maand. Recentelijk bij een adviesklus voor het Amsterdam Museum ging het om 5 verschillende maandelijkse mailings en 10 aparte verzendingen voor events in het geding. Dat is een draaiboek voor het team echt nodig. Denk aan de volgende stappen.
Organiseer het proces
- Formeer een redactie of DENK als een redactie (als freelancer of eenmanszaak). Maak een planning voor de publicatiedata.
- Stel de frequentie en een format vast (vormgeving en inhoud met terugkerende elementen). Wil met intro’s linken naar je berichten of landingspagina’s op je website, of wil je steeds één speciaal onderwerp onder de aandacht brengen.
- Organiseer je informatie en schrijf alle inhoudelijke ideeën op. Denk daarbij ook aan eventuele visuele bronnen die de tekst kan versterken.
- Personaliseer je e-mails met de gegevens die je van je ontvangers hebt. Ik doe dat in Mailchimp door voornamen in de aanhef te gebruiken
- Schrijf je berichten niet op de dag dat je ze verstuurd. Geef jezelf de tijd om verbeteringen door te voeren en spelfouten te voorkomen. Zorg voor een korte en relevante onderwerpregel. Stuur je testbericht naar een proeflezer (of groep) of zorg voor een eindredacteur, en test de links (dat kan allemaal via de editor, opties rechtsboven).
- Verwerk eventueel commentaar en reacties, doe een laatste check – tekst, links en onderwerpregel – voor je op verzenden drukt.
Dus: waarom e-mail werkt?
- E-mail wordt veel en dagelijks gebruikt
- Alle inboxen zijn persoonlijk
- Aan e-mail wordt meer tijd besteed dan aan sociale media
- Mensen kiezen zelf om jouw e-mails te ontvangen
- E-mails worden makkelijk gedeeld: via sociale media en doorsturen
- Met e-mail meer regie over jouw boodschap, jouw verhaal
En e-mail nieuwsbrieven en gerichte mailings leiden tot meer verkeer naar je website