Als je websites bezoekt waar wordt geadverteerd, worden ook de advertentie netwerken ingelicht over dat bezoek. Dat kan helpen bij het aanbieden van relevante advertenties. Toch is er veel discussie en onduidelijkheid over deze tracking cookies en de privacy. Om welke informatie gaat het? Is het erg? Wat kun je eraan doen?
Op 8 mei keurde de Eerste Kamer de nieuwe Telecommunicatiewet goed. Deze regelt nu ook de netneutraliteit, zodat providers bepaalde apps of programma’s niet mogen blokkeren. KPN wilde dat eerder bijvoorbeeld om Whatsapp te weren, want de sms inkomsten zijn dramatisch teruggelopen.
Third party cookies
De wet wordt ook wel de ‘cookiewet’ genoemd, want daar gaat het eigenlijk om voor online adverteerders en internet marketing bureaus. Cookies zijn kleine tekstbestanden die een website in je browser achterlaat. Zo kunnen voorkeuren, onthoud mijn wachtwoord, je winkelwagentje of taalinstellingen worden onthouden voor een volgend bezoek. Op zich handig en deze worden ook niet verboden.
Anders is dat bij de tracking cookies die advertentienetwerken achterlaten. Gebruikers zouden volgens de nieuwe wet per 1 juli toestemming moeten geven (‘opt in’) om zo’n cookie te laten plaatsen. Hoe moet het bijvoorbeeld met Google Analytics, dat op veel websites is geïnstalleerd. Het is voor de bezoeker geen essentiële of nuttige cookie.
Zo werkt een tracking cookie
Je bent wat aan het zoeken. Een website – A – geeft een adverteerder toestemming om een cookie in de browser van de bezoeker van website A te plaatsen. Als website B dat ook doet, kan de adverteerder de cookie op site A lezen en krijgt zo meer informatie over de bezoeker. De advertentie kan dan op de gebruiker worden afgestemd. Heb je gezocht naar bolkopschroeven (A), dan volgt een advertentie van een doe-het-zelfwinkel of keten op website B.
Er is een website waar je je kunt afmelden voor verschillende tracking netwerken: YourOnlineChoices. Maar afmelden is ‘opt-out’, dus niet echt wat de wet verlangt.
Hoe dat praktisch zou moeten is nog niet bekend. Vandaar dat er uitstel aan website eigenaren en netwerken is verleend tot het einde van het jaar.
Is het service of spioneren?
Je kan zeggen dat het een service is om relevante advertenties aan te bieden aan een website bezoeker. Het gaat niet om het opslaan van persoonlijke gegevens (geen NAW gegevens), maar om de browsergeschiedenis van een bepaald IP-nummer (je pc of laptop). Toch het gaat om heel erg veel data die zo wordt verzameld en dat zou dan toch weer inbreuk kunnen maken op de privacy van een gebruiker.
In De Groene Amsterdammer (Zelfs offline word je gevolgd, 9 mei 2012) wordt terecht opgemerkt dat het nogal onzichtbare clubs zijn die advertentie- of affiliate netwerken. Waarschijnlijk is DoubleClick, eigendom van Google, de meeste bekendste onder deze online marketingbedrijven.
De Groene attendeerde me op een korte speech bij TED.com van Gary Kovacs, in februari van dit jaar. Hij is de CEO van Mozilla Corporation en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Firefox. Het behavorial tracking is hem een doorn in het oog, omdat er ‘geen voorschriften en nog minder regels zijn’.
Kovacs begrijpt het getrack wel, want er gaat naar zijn zeggen 39 miljard dollar om in deze business. Kwaad maakt hij zich als hij met het programma Collusion ziet dat zijn dochter van 9 ook online ‘gestalkt wordt’ via de Donald Duck Club or what have you. Kovacs zegt ook dit:
I am not even two bites into breakfast, and there are already nearly 25 sites that are tracking me. I have navigated to a total of four.
Wat kun je doen aan tracking cookies?
Met het eerder genoemde Collusion visualiseer je de bezoekgeschiedenis in Firefox. Het ziet er intrigerend uit (foto boven) en door te klikken op de stippen kom je meer te weten. De stippen met een blauwe halo zijn echt bezochte websites, de wit-grijze dus niet. Collusion brengt overigens ook social media connecties in beeld door de deelknoppen op websites.
Update: De Firefox add-on Collusion werd niet lang daarna Lightbeam genoemd. De add-on wordt niet meer te ondersteund.
Als je Ghostery, ook een Firefox app, installeert, krijg je per vers website bezoek een overzicht van websites die van je bezoek op de hoogte zijn gebracht. Ook hier kun je doorklikken voor meer info en kun je desgewenst een tracker blokkeren. Bijzonder geestig is het als je bent ingelogd in Facebook en Ghostery meldt: “No trackers here!”
Is behavorial tracking en targeting fout?
In het Groene-artikel komt nog het idee ter sprake dat de behavorial tracking data commercieel zo belangrijk worden dat ze de vrije toegang tot informatie in de weg gaan zitten. Er schijnen zich mensen bezig te houden met het maken van commerciële berichten op basis van trending topics op Twitter.
Als reëel nieuws verdrongen wordt door commercieel aangestuurde berichtgeving omringd door targeted advertenties, zitten we in ieder geval op de verkeerde weg.