Bijna 40% luistert wel eens audio via internet, meer dan 50% wil dat via alle apparaten en 60% wil luisteren waar het uitkomt. Dat zijn drie uitkomsten van het kleine podcastonderzoek dat ik – in mei en juli – heb uitgezet. Daarnaast kreeg ik een aantal interessante vragen over podcasten, waarvan ik de meeste nog zal gaan beantwoorden. Eerst het onderzoekje.
Heel spectaculair zijn de uitkomsten van mijn podcastonderzoek niet. (Hoewel… Zie de PS) Toch breng ik ze wel even onder de aandacht, zoals beloofd. Bijna 50 mensen hebben even de moeite genomen om deel te nemen, waarvoor dank. Het is dus een kwalitatieve enquête en vragen zijn nog steeds welkom.
Redenen om podcasts te luisteren
Een belangrijke vraag vindt ik die naar de motivatie om eventueel naar een podcast te luisteren. En die uitkomsten verraste mij toch. Ruim 60% vindt dat podcasts interessant kunnen zijn als ze de ontwikkelingen van het eigen vakgebied behandelen.
Daarna volgen ‘iets nieuws leren’ (48%) en ‘gewoon omdat het leuk is’ (42%). Dat laatste is mogelijk meer een verwachting, dan een motivatie. Maar met het ‘eigen vakgebied’ en iets nieuws leren’ komt er aan mijn kant toch wel wat inspiratie los.
[klik voor een vergroting]
Waar kun je een podcast voor inzetten?
Om even bij het vakgebied te blijven, zou ik zeggen dat podcasts zijn te gebruiken bij cursussen, tutorials en tips. En hoe saai het mogelijk klinkt, een goede manier is om ze vorm te geven als een rubriek. Een format dus, met vaste onderdelen in de inhoud en een min of meer vaste lengte. Dat geeft je luisteraars een aantal ankerpunten, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.
In dat educatieve gebied zijn er veel mogelijkheden. Maar ook kun je natuurlijk denken aan het bouwen van je merk, als onderdeel van je marketing. En dan kan het opnieuw gaan over je vakgebied of over jouw specialiteit. De vorm kan evenwel afwijken van het format.
Denk daarbij aan reportages, verslagen en expert interviews, die je luisteraars informeren. Deze vorm heeft meer het karakter van verhalen vertellen, met storytelling, met radio. Mensen houden van verhalen en door een verhalende vorm worden mensen ook geprikkeld te luisteren. Verhalen worden daarnaast beter onthouden. Ook niet onbelangrijk in deze.
Podcastonderzoek: mijn lessen samengevat
- groei van het aantal online luisteraars is zeker mogelijk, net als de frequentie van luisteren, zodat ‘wel eens’ gaat naar ‘regelmatig’, ‘vaak’ of ‘dagelijks’.
- er ligt een enorm terrein aan formats op educatief vlak en op marketing podcasts open, zeker in het Nederlands taalgebied.
- mensen willen op alle apparaten toegang hebben tot podcasts, dus hou daar rekening mee bij het bouwen van je website. Maak die toegang tot je audiowerken zo makkelijk mogelijk.
Okidoki. Andere vragen van deelnemers komen binnenkort aan bod in nieuwe blogs.
P.S. – Een opmerkelijk uitkomst van het podcastonderzoek was dat niemand een podcasts wilde luisteren tijdens het werk, zelf niet als die over ‘het werk’ zou gaan. Dat terwijl scholing tijdens en voor het werk toch wordt aangemoedigd. Komt dat doordat de luistertijd (vooroordeel en feit tegelijk) een drempel opwerpt? Of prikken de ogen van de baas of de collega’s in de rug?
Wie het weet, mag het zeggen.
P.P.S. – Je kunt het podcastonderzoek nog invullen en je vragen stellen. Dat kan ook door mij er direct op aan te spreken. ;)