Informatie en amusement is een bewezen sterke combinatie in online marketing. Wanneer je dat ook nog eens visueel kan maken, is er online een wereld gewonnen. Visuele content helpt letterlijk je online zichtbaarheid te verbeteren. Het maakt je website aantrekkelijker. Ook zorgen foto’s, afbeeldingen en video verspreid via social media voor meer verkeer naar je website en voor meer respons. En vergeet de fun-factor niet.
Dat goede, waardevolle en deelbare content voor je online marketing van groot belang is, moge duidelijk zijn. Dat gaat om tekst en om beeld in diverse vormen. Eerder schreef ik al een blog over de populariteit van infographics en Pinterest.
Het zijn hulpmiddelen om je content te laten opvallen. Maar dat kan ook goed met animatie en zogenaamde memes, bewerkte, vaak actuele afbeeldingen. Voor kleine bedrijven zijn er dan gelijk een paar problemen. Bijvoorbeeld:
- Animatie is best kostbaar en kan een tijdrovend traject zijn
- Je bent geen vormgever of hebt die niet zomaar tot je beschikking
Wat internet zo’n geweldig medium maakt, is dat je best veel zelf kan doen of maken. De bedenkers van nieuwe toepassingen, websites of apps nemen je daarom het ingewikkelde werk (programmeren) uit handen. Vaak brengen ze hun producten uit met gratis versies of betaalbare pro-versies.
Zelf visuele content maken
Daar kun je prima gebruik van maken en mee spelen, want een speeltuin is het ook, internet. Mijn laatste ontdekking op het gebied van visuele content is Moovly.
Met de gratis account van Moovly kun je hele aardige animaties maken en met een hele set aan vaste mogelijkheden kun je al leuk variëren. Zo kun je dus zelf een aansprekende instructie maken of een geanimeerde advertentie. En how-to video’s doen het goed. Bovendien kun je ze gelijk uploaden naar je YouTube kanaal of downloaden.
Om mijn werkterrein duidelijk te maken, creëerde ik met Moovly deze video. De achtergronden heb ik zelf uitgezocht en geüpload, de teksten en effecten komen van Moovly. Mijn werkwijze was als volgt:
- ik maakte een script van wat ik wilde vertellen
- zocht de achtergrondafbeeldingen uit
- zocht muziek en geluiden (de ploppen bij social media) uit
- daarna alles uploaden naar Moovly en online bewerken
Moovly werkt met een timeline editor, dus de balkjes (afbeelding hierboven) kun verslepen en langer maken, Daarmee bepaal je de plek en de lengte van dat onderdeel van de animatie. En je kunt er dus animatie-effecten aan toevoegen.
Nadeel aan de gratis account is, dat hij gemerkt wordt met het Moovly-logo en afsluit met een bumper. Vanwege de 50 credits die je krijgt bij aanmelding, kun je de bumper bij de eerste animaties die je publiceert voor 20 credits verwijderen. Die credits kun je ook gebruiken om effecten of geluiden te kopen.
Virale marketing met memes
Wil je het simpel houden, dan kun je ook memes gebruiken. Internet memes zijn bewerkte afbeeldingen die op social media vaak enorm snel (kunnen) worden verspreid. Oorspronkelijk komt de term meme uit de evolutionaire biologie. Ze spelen vaak in op de actualiteit, laten mens en dier ‘spreken’. Ze kunnen grappig zijn of commentaar leveren. Op Facebook en Twitter kom je ze regelmatig tegen.
Via de website imgflip kun je een afbeelding uploaden en eenvoudig van tekst voorzien. Zo kun je snel en zonder Photoshop een leuke, geestige of in ieder geval afbeelding maken met attentie waarde.
Een andere populaire manier om iets onder de aandacht te brengen, of een idee of gedachte te waarderen, is de quote. Mensen willen graag geïnspireerd of vermaakt worden, in het echte leven en online. Je kunt er zo je eigen inspiratie of humor mee delen. En je geeft anderen wellicht ook weer een verhaal mee: van Facebook naar de koffieautomaat.