Met meer dan 4 miljoen actieve gebruikers in Nederland is LinkedIn een zeer interessant netwerk. Vandaar dat LinkedIn een belangrijke rol heeft gekregen als een podium om je eigen media, kennis en inzichten te promoten en te delen.
Veel meer dus dan een online cv databank, hoewel er natuurlijk veel HR-mensen en recruiters om die reden gebruik van maken. Volgens de laatste LinkedIn Monitor wordt het platform steeds meer gebruikt als marketinginstrument.
De kracht van LinkedIn wordt versterkt door de duidelijke focus op het zakelijke aspect van het platform zelf en van de leden. Iedereen die inlogt, verwacht geen selfies of spectaculaire video’s, maar leerzame of interessante mededelingen. Je wil er nieuwe kansen ontdekken, contacten leggen en onderhouden.
LinkedIn is misschien minder hip dan netwerken als Facebook of Tumblr. Maar het is wel een effectief netwerk. Als je alles eruit haalt, is het ook een bron van kennis en inspiratie (groepen), een promotieplek (groepen, updates) en een krachtige verkeersbron naar je website. Maandelijks bezoeken 4,6 miljoen mensen in Nederland LinkedIn, zowel via mobiele apps als via de website.
Pulse voor alle LinkedIn leden
In 2012 startte Linked met Influencers, een blog met artikelen van invloedrijke zakenmensen en specialisten, zoals Richard Branson of Deepak Chopra. Deze mensen kun je inmiddels gaan volgen via Pulse, de nieuws app van LinkedIn. Op de website vind je Pulse terug onder de tab Interests.
Binnenkort kunnen alle LinkedIn leden hier aan deelnemen. In februari van dit jaar kondigde product manager Ryan Roslansky dit aan. Hoe dat er precies gaat uitzien, weet ik momenteel niet. Mijn verzoek om vervroegde toegang is nog niet gehonoreerd.
Duidelijk is wel dat het een prima mogelijkheid is om artikelen van je eigen blog opnieuw te publiceren. Makkelijk toegankelijk voor je netwerk, want ze hoeven de website niet te verlaten. In een artikel op Social Media Examiner staat een uitgebreide uitleg met inhoudelijk goede tips.
LinkedIn bedrijfspagina verandert
We weten dus dat er meer dan 4 miljoen actieve leden zijn in Nederland. Toch zijn er maar zo’n 122.000 bedrijfspagina’s. Lang niet iedereen maakt dus gebruik van die mogelijkheid, wat toch echt aan te bevelen is.
Afgezien van het maken van de pagina hoeft je dat niet veel tijd te kosten. Wanneer je standaard updates via je bedrijfspagina verstuurt, komen die ook in de tijdlijn van je connecties terecht.
Voor hen die een Product & services pagina hebben opgetuigd, gaat er wel iets ingrijpends gebeuren. Vanaf 14 april gaat LinkedIn die verwijderen. Zo wil LinkedIn het gebruik van de bedrijfspagina stimuleren
In plaats van de subpagina voor producten kun je een zogeheten Showcase Page maken, waarin je nieuws, updates en discussies kunt plaatsen over een specifieke dienst die jij of je bedrijf aanbiedt. Deze mogelijkheid bestaat al langer, maar wordt weinig gebruikt of gewoonweg over het hoofd gezien.
LinkedIn ziet dit als een manier om op lange termijn aan je online relaties te werken. Per bedrijfspagina kun je maximaal 10 van deze subpagina’s maken. Op deze Help-pagina vind je alle instructies om je Showcase-pagina’s te maken.
Samen met de aanstaande mogelijkheid om artikelen via LinkedIn te publiceren, maakt dat het schrijven van blogs en artikelen over jouw specifieke expertise alleen maar belangrijker, zeker als je klanten andere bedrijven zijn.
LinkedIn tips en checklists
Bij het gerichter en effectiever zoeken naar personen kun je gebruikmaken van verschillende methoden. Sowieso geeft de Advanced Search al betere resultaten. Je kunt dan bestaande connecties uitsluiten en binnen groepen waar je lid van bent zoeken.
Daarnaast kun je zogenaamde strings maken door zoekoperatoren als AND, OR of NOT te gebruiken, een manier die trouwens ook vaak in andere zoekmachines werkt. Bekijk deze handleiding voor een overzicht.
Met een gratis account kun je maar 3 van deze zoekregels bewaren, dus is het handig om ze in een apart document te bewaren (kopieer de link uit je browser).
Afkijken mag en helpt
Om je eigen profiel te verbeteren, kun je natuurlijk afkijken bij andere pagina’s. Dat mag en het helpt. Zoek eens op trefwoorden en vaardigheden in andere profielen om te zien wat er werkt.
- Gebruik in de teksten bij titel en beschrijving bij Experience (100 tot 1.000 tekens), in de Summary (2.000) of bij Interests (1.000) trefwoorden waar je op gevonden wil worden. Gebruik de ruimte, om het in voetbaltermen te zeggen.
- Je kunt in de headline (120 tekens) ook een call-to-action of een slogan, motto of tagline gebruiken. Het zegt mogelijk meer dan je functienaam. In een Word-document kun je de lengte van je headline eenvoudig checken.
- De afdeling Tools staat bij LinkedIn wat verborgen onderaan de pagina, kijk vervolgens eens bij Sharing Bookmarklet. Daar kun je een knop in je browser installeren. Je kunt dan vanuit een webpagina een artikel of een pagina delen met je hele netwerk, groepen, maar ook met personen uit je netwerk. Daarmee kun je iemand persoonlijk herinneren aan een gespreksonderwerp of een idee. En tegelijk aan aan jouw werk en expertise.
- Bij het toevoegen of beheren van je contacten is het verstandig om ze één of meerdere tags (leads, collega… enz) te geven. Zo kun je ze via de Contacts pagina filteren, selecteren en een bericht sturen (gebruik met mate en met wijsheid).
- Ook bij gratis accounts kun je zien hoe vaak je profiel is bekeken. Je krijgt dan maar 5 mensen te zien, maar ook het totaal aantal views. Deze pagina is vernieuwd en geeft sinds kort tips om je profiel te verbeteren.
- Data-onderzoek heeft uitgewezen dat de beste dagen en tijden om te posten dinsdag, woensdag en donderdag zijn aan het begin of het einde van de werkdag.
Tot slot nog een wat verborgen bron van praktische informatie. LinkedIn heeft meerdere checklists om je te helpen bij het optuigen van je profiel en verschillende activiteiten die je op het platform kunt ontplooien.
Linkedin Checklists
De checklists zijn alleen in het Engels beschikbaar. Een kleurcode geeft aan voor welk gebruikersniveau de acties bedoeld zijn.