Bloggen zou vast onderdeel moeten zijn van de marketing van je bedrijf. Dat zeg ik altijd tegen bedrijven of mensen waarvoor ik een zakelijke website heb gemaakt. Maar dat valt als eenpitter niet altijd mee. Af en toe wordt dat proces verstoord en slaat het uitstelgedrag toe. Een klassiek dipje. Ik loste het op door terug naar een paar inspiratiebronnen te gaan.
Schrijf met bezieling over je expertise en help je klanten en publiek met relevante info. Zorg dat het in je systeem zit en het een ijkpunt in je werkweek wordt. Het scherpt je geest en brengt je op nieuwe ideeën. Dat klinkt goed en lijkt best te doen. De werkelijkheid is dat de klad er soms inkomt.
Dan zoek je een excuus en – verdomd – daar is er eentje. Enne… morgen nog een dag. En toch weet je: zo kan het niet langer.
- Klanten en je publiek raken uit het zicht, je raakt het contact een beetje kwijt
- Een originele aanleiding om hen online te benaderen ontbreekt (sociale media of e-mail)
- De kans dat je die 7 contactmomenten creëert om nieuwe klanten te overtuigen, wordt niet echt groter
- Dat proces had je toch bedacht om de continuïteit erin te houden?
Enzovoort.
Dat roept geen lekker gevoel op, of sterker, misschien wel een schuldgevoel. Daarvoor ben je niet op aarde. Het is niet goed voor jezelf, noch voor de zaken.
Gelukkig kwam ik, op zo’n middag dat je verloren staart naar grijze luchten en naar oude bestanden op je laptop tuurt (wissen of niet?), twee prikkelende presentaties tegen.
Dipje bestrijden met inspiratie
Deze presentatie is januari 2014 gepubliceerd en voedt nog steeds mijn ideeën over online marketing. Al ben ik niet zo’n sales tijger. ;-)
Luisteren, helpen en leren
O ja, dat is het. Dat is het ding. Daar was ik toch ook mee bezig. En dat is leuk om te doen. Kijk, nu wordt het interessant… Waar is mijn lijstje? Wat staat er niet allemaal op de rol?
Weg met dat dipje. Luisteren, helpen en leren. Die sociale wederkerigheid aanmoedigen, schrijven en goeie verhalen vertellen, mooie oplossingen bedenken, reacties krijgen op je werk, dat voelt een stuk beter.
Contentmarketing, copywriting en websites, dat heeft dan wel mijn voorkeur, maar je moet ook weer niet doorschieten. Dat is weer de les van deze presentatie, die meer dan 3 miljoen keer bekeken is.