Fan van Mailchimp, het Amerikaanse e-mail marketing platform, was ik al. Met de gratis automatisering wordt het serveren van fraaie e-mails nog een stuk smakelijker.
Voor organisaties met kleine mailinglijsten of voor starters met e-mail marketing is een gratis account bij Mailchimp een fantastisch hulpmiddel. Het platform, dat in 2001 begon als ‘bijkomend projectje’ van oprichter Ben Chestnut, heeft intussen 15 miljoen mensen en bedrijven als gebruikers.
Niet lang na de start van het bedrijf was het mogelijk om zo’n gratis account te openen. Dat lijkt in tegenspraak met het idee om geld te verdienen met je bedrijf. Wat dat natuurlijk ook doet, is sympathie en vertrouwen wekken bij de gebruikers.
Voor Mailchimp zelf is het gratis gebruik van hun e-mail service een bron van data en gebruikerservaringen om hun eigen diensten te verbeteren. Nog afgezien van het feit dat alle gratis verstuurde e-mails het gelinkte logo moeten bevatten.
Met dus opnieuw ogen op het merk, verkeer naar hun website en aanmeldingen voor betaalde accounts.
Gratis automatisering
Op de standaard autoresponders voor e-maillijsten na waren de andere automatiseringsmogelijkheden van Mailchimp alleen beschikbaar voor betaalde accounts. Op 2 mei is aangekondigd dat ze voor iedere gebruiker beschikbaar zullen zijn. Zeker voor bedrijven en zelfstandigen met een smalle beurs is dat goed nieuws.
Er gaat namelijk een flinke gereedschapskist voor je open. En geloof me, daar wil je gebruik van maken.
Bijvoorbeeld:
- Werk aan je merk. Stuur mensen die contact met je opnemen of zich inschrijven voor je berichten een leuke e-mail waarmee je bedrijf en jezelf introduceert. Dan kunnen ook meerdere e-mails zijn.
- Start een e-mail cursus. Maak een serie e-mails waarin je meer over een onderwerp vertelt, zodat je kennis of ervaringen deelt waar behoefte aan is bij jouw publiek.
- Verkoop meer via je webshop. Heb je een webwinkel, maar verlaten bezoekers de website zonder te kopen. Stuur ze een herinnering dat er nog een winkelwagentje staat te wachten. Grote kans dat ze gaan afrekenen.
Ook langs de weg van de autoresponder kun je bijvoorbeeld een e-boek per e-mail afleveren, maar nu kun je de inschrijver een fraai vormgegeven e-mail sturen voor de download. Het inschrijven is hierbij de ‘trigger‘, de handeling die een vervolgactie in gang zet. Bij het koppelen van een webwinkel is de verlaten virtuele winkelwagen de trigger.
Onweerstaanbare klantenbinding
Natuurlijk is het vrijgeven van deze opties een vorm van redelijk onweerstaanbare klantenbinding. Slimme zet opnieuw, deze gratis automatisering, maar natuurlijk bieden betaalde accounts meer. Zo lanceerde Mailchimp het afgelopen jaar ook de mogelijkheid om campagnes te maken voor Facebook en Instagram.
Natuurlijk moet je bekijken wat je echt nodig hebt. Wat de service in alle gevallen ook geweldig doet, is jou als gebruiker inzicht geven in de data, de resultaten van je acties. Zo kun je beter zien en testen wat voor jouw bedrijf of organisatie werkt.