Om je bedrijf onder de aandacht te brengen, wil je aanwezig zijn op de sociale media waar je publiek en mogelijke klanten eveneens rondneuzen. Als je meerdere kanalen tegelijk wilt bedienen, kun je verschillende online diensten gebruiken. Dat kan je serieus tijd en energie besparen. Terwijl dat vaak de klacht is van ondernemers: sociale media kost zoveel tijd.
Toch is Nederland Europees koploper in het gebruik van sociale media. En leuke en waardevolle informatie delen, helpt om je publiek te vinden. Vandaar dat ik in het vorige bericht ben begonnen met mogelijkheden om die informatie eerst te vinden.
Opnieuw ga ik uit van een aantal gratis diensten, want die blijken kleine bedrijven en zelfstandig professionals prima te kunnen bedienen. Opschalen naar betaalde diensten of chique systemen kan altijd nog.
Als je sociaal gaat delen, trek dan wel een plan en maak eventueel een agenda voor dit deel van je content management. Vraag je dus eerst af: wie is mijn publiek, wie zijn die mensen? Wat zijn hun vragen? Met welke informatie kan ik ze een plezier doen? Op welke netwerken zijn ze aanwezig? Hoe gedragen die gebruikers van sociale media zich? Hoe gaan zij om met de vaak vele berichten die ze dagelijks onder ogen krijgen?
Bedenk vervolgens wat je wilt bewaren (later lezen, inspiratie) en wat je direct openbaar wilt delen. Wat kan je uitgesteld delen ofwel inplannen, zodat je jouw rumoer op de tijdlijnen verdeelt over de komende week of maand?
Sociale overweging
Is dat automatiseren van sociale media altijd een goed idee? Nee, zeker niet. In het geval dat je reacties of vragen krijgt, werkt dat niet en zou het onpersoonlijk overkomen. Meedoen op sociale media betekent ook dat je luistert of een online conversatie aangaat.
En soms is het beter om rechtstreeks te posten. Facebook waardeerde tot voor kort directe bijdragen bijvoorbeeld hoger dan (automatisch) doorgestuurde links. Dat heeft het netwerk intussen enigszins ten goede van de zichtbaarheid op de nieuwsfeed veranderd.
De plan-functie van Facebook pagina’s blijft natuurlijk wel handig om langere berichten (>140 tekens) klaar te zetten en te posten op het gewenste tijdstip.
#Hashtags en demografie
Verder maakt het uit naar welk netwerk je een bericht stuurt. De verwachtingen van een gebruiker van LinkedIn verschilt waarschijnlijk van je vrienden op Facebook. Die hippe Buzzfeed video is mogelijk minder geschikt voor je zakelijke netwerk.
Maar ook spelen de frequentie, het type bericht (tip, grappig, reactie, foto, video enz.), de CTA – de aanmoediging tot actie, de hashtag, de actualiteit en zelfs het moment van de dag een rol. Daarnaast hebben demografische aspecten invloed op het bereik en de impact van social media berichten, zoals leeftijd (generatieverschillen) of man-vrouw verhoudingen (bv. groot verschil tussen gebruik Google+ en Pinterest).
Niet al je volgers op Twitter of fans van je Facebook pagina zullen je berichten zien. Bij Twitter en LinkedIn schuift de tijdlijn je bericht naar beneden. Bij Facebook moet je maar afwachten wat het algoritme voor de zichtbaarheid van je (ongesponsorde) bericht zal betekenen.
Daarom is het goed om een berichtje over een blog of een aanbieding, waar je waarschijnlijk veel tijd in hebt gestoken, meermalen te versturen. Misschien met een andere tekst, foto of call-to-action, maar met dezelfde link naar je landingspagina.
Kies je online gereedschap
Daarmee komen we bij het online gereedschap voor social media management. Voor Twitter, LinkedIn en Facebook zijn daarvoor vele tools en apps beschikbaar. Voor Google+ en Pinterest is dat al weer wat lastiger. Sommige specifieke acties zou je weer via IFTTT kunnen laten uitvoeren (zie: Internet als kookboek).
De Gouwe Ouwe onder het online gereedschap: RSS
Ik ben een groot fan van RSS, dat je bijvoorbeeld in staat stelt om je blogs automatisch naar social media netwerken te sturen. Heb je een WordPress website, dan kun je met de multi-plugin Jetpack een bericht laten plaatsen op oa. Twitter, Facebook en LinkedIn. Dat gaat via de functie Publicize.
Heb je geen WordPress website, dan kan DLVR.it dat eveneens voor je doen.
Ja, dat is prettig, ja, dat is fijn.
Maar met RSS wordt je bericht slechts één keer getwitterd. Wil je dus meerdere keren je bericht of je landingspagina onder de aandacht brengen, is er iets anders nodig.
Je eigen Social Dashboard
Twitter heeft daarom ooit TweetDeck overgenomen. Dat geeft je, eventueel van meerdere Twitter-accounts, een real-time overzicht van je Twitter- kolommen in één scherm: de accounts die je volgt, DM’s en vermeldingen. Groot voordeel van Tweetdeck is verder dat je berichten kunt inplannen op dag en tijd.
Update: Vanaf 15 april 2016 wordt de TweetDeck app voor Windows niet meer ondersteund, de webversie nog wel.
Hootsuite biedt zo’n zelfde dashboard-functie en heeft door de vele extra’s mijn voorkeur. Je Hootsuite account kun je namelijk koppelen aan 2 RSS feeds (van blog naar netwerk), Facebook (profiel en pagina), Google+ (alleen pagina) en LinkedIn. Zo verstuur je berichten naar maximaal 5 profielen.
Daarnaast kun je de activiteit van je Facebook, Google+ en LinkedIn nieuwsfeed in aparte kolommen laten zien. Ook maakt het programma er een zogeheten link-share post van voor Facebook, dus met een afbeelding of foto van de pagina.
Naast het handmatig inplannen van berichten kan Hootsuite dat – naar keuze per bericht – automatisch voor je doen. Dat gebeurt dan op basis van de gemeten activiteit van je volgers en fans. Hierdoor heeft je bericht meer kans om gezien te worden.
En Hootsuite heeft een prettiger interface, met mijn oude ogen wil leesbaarheid ook wat. Natuurlijk zijn er voor Tweetdeck en Hootsuite mobiele apps beschikbaar.
Wat betreft het automatisch of ingepland posten zijn Google+ en Pinterest wat hardere eitjes om te kraken. Later meer over online gereedschap voor die sociale netwerken.
Vindt je deze tips waardevol? Deel dit bericht op sociale media.