Zodra je meer wilt weten over Facebook marketing, kom je haar tegen: Mari Smith. Op 15 mei 2012 verzorgde zij een webinar – een online seminar – met 10 essentiële technische Facebook tips.
Facebook tips die bedoeld zijn om zakelijk meer uit je bedrijfspagina te halen, meer bezoekers, meer leads en meer inkomsten. Zonder betrokkenheid van mensen lukt dat niet. Doe je dat wel goed of kan het beter? Waar moet je op letten?
Met +900 miljoen gebruikers zou je denken dat mensen Facebook pagina’s makkelijk kunnen gebruiken. Nou, niet dus. Ook aan mijn pagina kan nog veel gebeuren, zie ik aan mijn statistieken. Door het toevoegen van nieuwe technische mogelijkheden, door veranderend online gedrag en met een restyling, zoals onlangs de Timeline, kun je niet op je lauweren rusten. Vandaar dat ik Mari Smith in de gaten hou, een Facebook autoriteit.
Met de vernieuwing van de Fan Pages in maart 2009 is de populariteit van deze pagina’s voor zakelijk gebruik immens gegroeid. Als zoveel mensen je met een paar klikken kunnen bereiken, is dat niet verwonderlijk. Mensen, daar gaat het Smith ook om. Eerst moet je de mensen weten te boeien met leuke en nuttige info, dan volgt de business.
If content is king, than engagement is queen
The Smith Techie Facebook Tips
Om je inspanningen om een mooie Facebook pagina te maken beter te laten lonen, zul je dus wat van de techniek van dit netwerk moeten begrijpen. Of dat iemand laten doen (tip) die dat beter dan jijzelf begrijpt. Toch liggen een aantal van haar tips voor de hand, bij anderen is het best een technisch verhaal.
Lees hier mijn poging om de tips samen te vatten. (Onder dit bericht vind je een knop naar de herhaling van het webinar (75 min.)
1. Probeer EdgeRank te begrijpen
EdgeRank is het algoritme dat Facebook gebruikt om de zichtbaarheid van jouw berichten op andere profielen – het persoonlijke nieuwsoverzicht (Newsfeed) – te beoordelen. Gemiddeld bereiken je berichten daardoor slechts 16% van je fans.
Dat algoritme wordt door Facebook regelmatig aangepast, net als bij Google, waardoor je er nooit helemaal je vinger achter krijgt. Uit de gebruikte formule zijn echter wel een aantal dingen af te leiden, waar je rekening mee kunt houden om het bereik te vergroten.
- (u) de verwantschap tussen de bezoeker en de maker van het bericht (‘edge creator’)
- (w) het gewicht van deze ‘edge’, wie heeft het gemaakt, is het een reactie of een Like
- (d) het tijdsverval: hoe lang geleden is het bericht of de reactie is gemaakt
Hierbij worden ook zaken betrokken als de relevantie (‘on topic’) van het bericht of de reactie. Heb het dus niet over de spreekwoordelijke postzegelverzameling als je dienstverlening tuinarchitectuur is, of andersom. Ook worden reacties (‘comments’) hoger gewaardeerd dan ‘Likes’.
TIP ➜ EdgeRank Checker (gratis) voor nieuwe inzichten over je Facebook pagina
2. Gebruik foto’s in 90% van je berichten
Dat lijkt een open deur, maar het visuele aspect van Facebook is groot. Mari zelf maakt bijvoorbeeld ook veel gebruik van screenshots. Beeld blijft vaak beter hangen dan woorden. Ook raadt ze aan om daar korte teksten (±160 tekens) te plaatsen, met een liefst een oproep tot actie (‘Kijk hier voor… enz.).
3. Maak zo weinig mogelijk gebruik van externe programma’s
Dat was voor mij ook een nieuwe. Omdat ik op meerdere sociale netwerken actief ben, gebruik ik bijvoorbeeld HootSuite om berichten te plaatsen op Twitter, Facebook en LinkedIn. Bij deze bijdragen via third party apps toont Facebook de Share knop niet en mis je de mogelijkheid dat het bericht via Facebook wordt doorgestuurd. Via Facebook zelf publiceren, wordt door Mari aanbevolen.
TIP ➜ Je kan dit omzeilen door vanuit HootSuite een foto of afbeelding mee te sturen, waar dan een apart album van wordt gemaakt.
4. Verander je omslagfoto regelmatig
De omslagfoto’s (of cover) op de nieuwe tijdlijn profielen appelleren ook weer aan de visuele zinnen, dus maak daar gebruik van. Ze mogen echter geen taglines, actieoproepen of webadressen bevatten. De ideale afmeting van een een omslagfoto is 851 pixels breed en 315 hoog.
5. Gebruik de mogelijkheid om een bericht bovenaan te plaatsen
Op pagina’s kun je oudere berichten die populair (zie tip 7), actueel of interessant zijn maximaal 7 dagen lang bovenaan ‘plakken’. Een functie die op Facebook ‘Pin to top’ heet en in de NL-versie ‘Vastmaken aan bovenkant’. Je kunt dit activeren via het Edit-pennetje rechtsboven bij het geselecteerde bericht, waarbij dan een oranje vlaggetje verschijnt.
6. Kies de goede tabbladen voor je pagina
Standaard staat op pagina’s het tabblad ‘Likes’ in het bovenste rijtje van vier. Mari vindt dat maar niets, want dat staat bijna overal. Kies dus tabbladen uit die je bezoeker meer bieden.
Op de pagina van Smith staan – opnieuw visuele prikkels – de tabbladen Foto’s (standaard), Pinterest (pagina), Free Facebook webinar (doorverwijzing) en Cover Image Contest (pagina).
Dat laatste – een sweepstakes of een prijsvraag – vinden mensen leuk, zeker als er een serieuze prijs aan verbonden. Bij Mari kun je een Facebook Page Make-Over winnen.
Een doorverwijzing op een tabblad is natuurlijk erg interessant,want daarmee kun je linken naar je eigen website of landingspagina. Daar komt dan toch weer techniek om de hoek kijken.
TIP ➜ Met Woobox (gratis en betaalde varianten ) kun je onder andere aangepaste tabbladen maken met een doorverwijzing naar een geselecteerd internetadres. Als je op Facebook ingelogd bent, kun je deze gratis tabapp vinden door Woobox in de zoekbalk te typen.
7. Bekijk regelmatig de Facebook statistieken en inzichten van je pagina
Om te weten hoe je pagina worden gewaardeerd, kun je de statistieken te bekijken die Facebook je geeft. Via de knop ‘Administratiepaneel’ rechtboven kom je in een nieuw menu, met onder andere de activiteiten en statistieken van je pagina.
Je kan de Engagement Rate (de mate van betrokkenheid van je bezoekers) berekenen door het aantal mensen dat ‘erover praten’ te delen door het aantal fans, aldus Mari Smith. Volgens haar is dat gemiddeld 2%, dus het 9% voorbeeld (Lennar) dat zij noemde, is bijzonder hoog.
8. Reageer op commentaren en reacties
Deze tip ligt voor de hand, maar is toch erg belangrijk, volgens Smith. Het behoort in haar ogen tot de basis van het online verkeer, want het maakt je mens (‘Humanize, humanize, humanize’). Mensen willen je ‘kennen, aardig vinden en vertrouwen’.
Dus helpt het om te reageren en liefst vlot. Reageren op de reacties helpen (tot 80% meer bestellingen) in hoge mate het verkoopsucces van je pagina, stelt zij.
9. Controleer je notificaties
Houd dagelijks de notificaties in de gaten om te weten wat er gebeurt op je pagina.
10. Stel lijsten samen op basis van je interesses
Dit is een functie die je via je persoonlijke pagina kan gebruiken pagina’s in een interesselijst te verzamelen, openbaar of alleen voor jou zichtbaar. Het staat linksonder op de Nieuwsoverzicht-pagina, waar ook Abonnementen staan. Het is een manier om kennisbronnen, concurrenten of goede klanten te volgen.
Mari Smith heeft – hoe kan het ook anders – een lijst gemaakt voor Facebook watchers en deskundigen te volgen. Zo’n lijst kan vervolgens ook weer inspiratie bieden voor mooie bijdragen aan je eigen pagina.
Enige technische kennis en hulpmiddelen helpen dus het succes van je Facebook pagina te verbeteren. Minstens zo belangrijk is te zorgen dat je:
- visuele, goede en relevante inhoud plaatst
- interactie hebt en in dialoog komt met bezoekers (‘humanize’)
- regelmatig en planmatig aan je pagina werkt
Mari Smith geeft vaker Facebook tips, dus als je deze info waardeert, kun je haar natuurlijk ook zelf volgen. Bekijk de herhaling van het webinar
volkert Stolk zegt
Hoi Bart,
Goede samenvatting en leerzaam voor mij. Op zich “ver van mijn bed” informatie, maar wel leuk om te lezen en zo ook leuk om te zien waar jij mee bezig bent.
gr. volkert